Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Het begint met fraude herkennen

Dit vragen wij u never ever nimmer nooit


Oplichters zijn meesters in het misleiden van hun slachtoffers. Van oplichting via de telefoon, e-mail en sms tot babbeltrucs aan de deur. Maar er is een manier om veel oplichtingstrucs snel te herkennen: als u weet wat wij u never ever nimmer nooit vragen. Twijfelt u? Reageer dan niet én meld de poging tot oplichting bij ons!  

Stel, u krijgt deze sms. Wat doet u?

ABN AMRO of een oplichter?

U ontvangt een sms: “Beste klant, Er is iets mis met uw rekening en we hebben uit voorzorg uw betaalpas geblokkeerd. Met vriendelijke groet, ABN AMRO”

Even later ontvangt u een tweede sms: “Beste klant, Er komt vanmiddag iemand bij u langs met een nieuwe betaalpas. Geeft u uw oude pas aan mijn collega mee? Dan kunnen we die recyclen. Met vriendelijke groet, ABN AMRO”

Doe het niet!

Wij vragen u never ever nimmer nooit om uw betaalpas op te sturen of mee te geven als we bij u langskomen. Als u dit verzoek krijgt, weet u dat u met oplichters te maken heeft. Een nieuwe betaalpas ontvangt u standaard per post van ons. Knip altijd de betaalchip (het goudkleurige vierkantje) op uw oude betaalpas door. Daarna kunt u uw oude pas ‘gewoon’ weggooien.

Wat u wél kunt doen? Meld het bij ons en stuur de valse sms naar: 097- 008101095. 
(Let op: dit nummer kunt u alleen gebruiken voor het doorsturen van een valse sms).

Stel, u krijgt dit telefoontje. Wat doet u?

ABN AMRO of een oplichter?

U krijgt onverwachts een telefoontje van iemand die zich voorstelt als medewerker van ABN AMRO. De vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn zegt dat er iets mis is met uw rekening. Iemand probeert er geld af te halen en u moet nu actie ondernemen. De medewerker dringt erop aan dat u uw geld direct naar een ‘veilige rekening’ overboekt.

Doe het niet!

Wij vragen u never ever nimmer nooit om geld over te boeken. Als u dit verzoek krijgt, weet u dat u met oplichters te maken heeft. Wij hebben namelijk de mogelijkheid om uw rekening(en) te blokkeren als we fraude vermoeden. U hoeft dus nooit uw geld over te boeken om het te beschermen tegen oplichters, omdat uw geld veilig is op de rekening die u bij ons heeft.  
 
Wat u wél kunt doen? Hang op en meld de poging tot oplichting bij ons! Ook als u twijfelt.

Stel, u krijgt deze e-mail. Wat doet u?

ABN AMRO of een oplichter?

U krijgt een e-mail met afzender ABN AMRO om u erop te wijzen dat u de nieuwe, veiligere betaalpas nog niet hebt. Uw oude pas vervalt binnenkort, dus u moet zo snel mogelijk een nieuwe aanvragen. Dat regelt u eenvoudig via de ABN AMRO app of via Internet Bankieren. Om het u makkelijk te maken, staat er een link in de e-mail waarmee u direct kunt ‘inloggen’.

Doe het niet!

Wij vragen u never ever nimmer nooit om via een link in een e-mail of sms direct in te loggen. Als u dit verzoek krijgt, weet u dat u met oplichters te maken heeft. Iets regelen in uw beveiligde bankomgeving? Ga dan altijd zelf naar de ABN AMRO app of naar abnamro.nl om in te loggen.

Wat u wél kunt doen? Meld het bij ons en stuur de valse e-mail naar valse-email@nl.abnamro.com.

Icoon waarschuwing

Ook belangrijk voor u

Ook vragen wij u nooit om...

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat wij u never ever nimmer nooit vragen. Leer fraude herkennen en lees wat wij u bijvoorbeeld nog meer nooit vragen. Vermoedt u fraude of bent u opgelicht? Meld het ons. Ook als u twijfelt. 

Tip: zet uw veiligheidstools aan

Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en uw geld kwijt zijn. U kunt zelf iets extra’s doen om uw geld nóg beter te beschermen en het oplichters moeilijker te maken. Maak kennis met de 5 veiligheidstools en reken af met fraude.