Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

5 tools waarmee je nóg veiliger bankiert

Kom in actie tegen oplichting!


Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en je geld kwijt zijn. Je kunt zelf iets extra’s doen om je geld nóg beter te beschermen. Met de  5 veiligheidstools neem je maatregelen om het oplichters moeilijker te maken. Klanten zeggen dat het een veilig gevoel geeft.

5 veelgebruikte veiligheidstools

Met deze gratis en eenvoudig in te stellen tools bescherm je je geld nóg beter tegen fraude. Probeer er 1 uit of gebruik ze juist allemaal: jij kiest wat het beste bij jou en jouw situatie past.

1. Spaargeldslot

Met het Spaargeldslot bouw je extra bescherming in tegen oplichters die je geld willen stelen. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als medewerker van de bank. Zo proberen ze je vertrouwen te winnen en je ervan te overtuigen dat je je geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken (bankhelpdeskfraude).

Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij je spaargeld. Ook jij niet! Zo voorkom je dat je je spaargeld kwijt bent als je per ongeluk in een oplichtingstruc trapt. Je zet het Spaargeldslot met een paar klikken aan in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.

Zo zet je het Spaargeldslot aan in de app. Of uit (net zo makkelijk)

  1. Open de ABN AMRO app en log in
  2. Tik op de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  3. Tik op Zelf regelen (rechtsboven in je scherm)
  4. Tik op Zet Spaargeldslot aan
  5. Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
  6. Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm nogmaals op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  7. Zet het schuifje op Aan
  8. Bevestig het aanzetten van het Spaargeldslot via de knop Spaargeldslot aanzetten

Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.

Zo zet je het Spaargeldslot aan in Internet Bankieren. Of uit (net zo makkelijk)

  1. Ga naar Internet Bankieren en log in
  2. Klik in het rekeningoverzicht op je spaarrekening
  3. Klik vervolgens op Meer opties rechtsboven in het scherm en kies Spaargeldslot
  4. Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm nogmaals op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  5. Zet het schuifje op Aan en klik vervolgens op Spaargeldslot aanzetten

Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.

2. Paslimiet

Je paslimiet is het bedrag dat je per dag kunt opnemen bij een geldautomaat óf kunt betalen in bijvoorbeeld winkels. Zet je paslimiet niet te hoog. Zo beperk je de financiële schade als iemand je betaalpas steelt of verwisselt (betaalpasfraude). Is je betaalpas gestolen of ben je deze verloren? Blokkeer je pas dan zo snel mogelijk. 

Je wijzigt je paslimiet eenvoudig in de app of in Internet Bankieren. Tip: stel je paslimiet slim in. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo wijzig je je paslimiet in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op de betaalrekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
  3. Ga naar Zelf regelen (rechtsboven in je scherm) en tik op Betaalpassen
  4. Selecteer de betaalpas waarvan je de limiet wilt wijzigen
  5. Tik op Algemene instellingen
  6. Wil je de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Tik dan op Limiet betalen en kies de gewenste limiet. Je kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op je rekening.
  7. Wil je de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Tik dan op Limiet geld opnemen en kies de gewenste limiet. Je kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op je rekening.

Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.

Zo wijzig je je paslimiet in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wil je de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Betaallimiet
  3. Wil je de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Opnamelimiet
  4. Vul de gewenste limiet in met het schuifje en kies voor Tijdelijk of Doorlopend
  5. Klik op Opslaan en bevestig de opdracht

Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.

3. Pushberichten

Met pushberichten ben je snel op de hoogte van veranderingen op je betaalrekening. Je krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van je rekening is afgeschreven. Je kiest zelf vanaf welk bedrag je een melding wilt ontvangen.

Stel dat je oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot je betaalrekening. Heb je ingesteld dat je pushberichten ontvangt over afschrijvingen? Dan krijg je van elke afschrijving vanaf het bedrag dat je zelf hebt gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan ben je snel op de hoogte. Zo kun je direct je rekening laten blokkeren om erger te voorkomen. In de app stel je pushberichten snel en gemakkelijk in.

Zo stel je pushberichten in in de app

  1. Open de app en ga naar Profiel (rechtsonder) > Pushberichten instellen. Tik op de schuifknop om pushberichten aan te zetten. 
  2. Het kan dat er een melding opent in je scherm. Tik op Toestaan.
  3. Wil je pushberichten personaliseren? Tik op Betalen en kies een rekening. Geef je voorkeuren aan en tik op Opslaan.

Gelukt? Controleer of de app toestemming heeft om pushberichten te versturen. Ga hiervoor uit de ABN AMRO app en naar de instellingen van je eigen toestel.

  1. Ga naar Instellingen > Meldingen.
  2. Tik op de ABN AMRO app.
  3. Je ziet een schuifknop. Staat deze aan? Dan hoef je niets meer te doen. Tik anders op de schuifknop om meldingen toe te staan.
4. Daglimiet

Je daglimiet is het bedrag dat je dagelijks via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Wil je een hoog bedrag overmaken? Dan moet je eerst je daglimiet verhogen in de app. Dit kan tot maximaal € 250.000. Voor je veiligheid gaat een hogere limiet altijd pas na vier uur in. Zo willen we je beschermen tegen oplichters. 

Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt je om snel geld over te boeken (fraude via WhatsApp). Door je daglimiet niet te hoog te zetten, of alleen tijdelijk te verhogen, kun je de financiële schade beperken als je per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt.

Tip: stel je daglimiet zo in dat het bedrag past bij je persoonlijke situatie. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo pas je je daglimiet aan in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op Profiel (rechtsonder in je scherm) en ga naar Rekeningen en betalen
  3. Tik op Daglimiet geld overboeken
  4. Stel je daglimiet in, tot maximaal € 250.000
  5. We vragen of je door wilt gaan met de verhoging, om je te beschermen tegen oplichters
  6. Is je nieuwe limiet hoger dan € 2.500? Dan moet je een einddatum kiezen (dit is veiliger, want je gaat na die datum weer terug naar je vorige limiet)
  7. Bevestig met je identificatiecode, vingerafdruk of gezichtsherkenning
  8. Je ontvangt een bankmail als je je limiet verhoogd hebt
  9. Na vier uur gaat je hogere daglimiet in
5. Betaalprofiel

We adviseren om je betaalpas altijd op Europaprofiel te laten staan. Zo ben je beter beschermd als de gegevens van je betaalpas ongemerkt worden gekopieerd (skimming). Word je slachtoffer van skimming? Dan kunnen oplichters je betaalpas niet buiten Europa gebruiken. Zet het betaalprofiel van je pas alleen op Wereld als je buiten Europa reist. Je wijzigt je betaalprofiel binnen enkele stappen in de app of in Internet Bankieren.

Zo wijzig je je betaalprofiel in de app

  1. Log in
  2. Tik op Profiel en vervolgens op Betaalpassen en wearables
  3. Tik op Instellingen betaalpas, selecteer je betaalpas en tik op Algemene instellingen
  4. Hier kun je je profiel wisselen van Europa naar Wereld en je limieten voor betalen en opnemen wijzigen
  5. Bevestig met je identificatiecode, vingerafdruk of Touch ID/Face ID

Zo wijzig je je betaalprofiel in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wil je je betaalprofiel wisselen van Europa naar Wereld? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Buitenland gebruik
  3. Hier kies je de regio Wereld
  4. Stel de looptijd van de wijziging in en klik op Opslaan

1. Spaargeldslot

Met het Spaargeldslot bouw je extra bescherming in tegen oplichters die je geld willen stelen. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als medewerker van de bank. Zo proberen ze je vertrouwen te winnen en je ervan te overtuigen dat je je geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken (bankhelpdeskfraude).

Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij je spaargeld. Ook jij niet! Zo voorkom je dat je je spaargeld kwijt bent als je per ongeluk in een oplichtingstruc trapt. Je zet het Spaargeldslot met een paar klikken aan in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren.

Zo zet je het Spaargeldslot aan in de app. Of uit (net zo makkelijk)

  1. Open de ABN AMRO app en log in
  2. Tik op de spaarrekening waarvan je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  3. Tik op Zelf regelen (rechtsboven in je scherm)
  4. Tik op Zet Spaargeldslot aan
  5. Er opent een scherm binnen Internet Bankieren
  6. Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm nogmaals op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  7. Zet het schuifje op Aan
  8. Bevestig het aanzetten van het Spaargeldslot via de knop Spaargeldslot aanzetten

Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.

Zo zet je het Spaargeldslot aan in Internet Bankieren. Of uit (net zo makkelijk)

  1. Ga naar Internet Bankieren en log in
  2. Klik in het rekeningoverzicht op je spaarrekening
  3. Klik vervolgens op Meer opties rechtsboven in het scherm en kies Spaargeldslot
  4. Heb je meerdere spaarrekeningen? Klik dan boven in je scherm nogmaals op de spaarrekening waarop je het Spaargeldslot wilt aanzetten
  5. Zet het schuifje op Aan en klik vervolgens op Spaargeldslot aanzetten

Heb je je spaargeld weer nodig? Zet je Spaargeldslot op tijd uit. Het duurt daarna 24 uur voordat je weer geld kunt overboeken vanaf je spaarrekening.

2. Paslimiet

Je paslimiet is het bedrag dat je per dag kunt opnemen bij een geldautomaat óf kunt betalen in bijvoorbeeld winkels. Zet je paslimiet niet te hoog. Zo beperk je de financiële schade als iemand je betaalpas steelt of verwisselt (betaalpasfraude). Is je betaalpas gestolen of ben je deze verloren? Blokkeer je pas dan zo snel mogelijk. 

Je wijzigt je paslimiet eenvoudig in de app of in Internet Bankieren. Tip: stel je paslimiet slim in. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo wijzig je je paslimiet in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op de betaalrekening waarvan je de limiet wilt wijzigen
  3. Ga naar Zelf regelen (rechtsboven in je scherm) en tik op Betaalpassen
  4. Selecteer de betaalpas waarvan je de limiet wilt wijzigen
  5. Tik op Algemene instellingen
  6. Wil je de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Tik dan op Limiet betalen en kies de gewenste limiet. Je kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op je rekening.
  7. Wil je de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Tik dan op Limiet geld opnemen en kies de gewenste limiet. Je kunt geen hogere limiet instellen dan het bedrag op je rekening.

Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.

Zo wijzig je je paslimiet in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wil je de limiet wijzigen voor het pinnen in winkels? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Betaallimiet
  3. Wil je de limiet wijzigen voor het opnemen van contant geld bij de geldautomaat? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Opnamelimiet
  4. Vul de gewenste limiet in met het schuifje en kies voor Tijdelijk of Doorlopend
  5. Klik op Opslaan en bevestig de opdracht

Je limiet werkt meteen. Je hoeft niet te wachten.

3. Pushberichten

Met pushberichten ben je snel op de hoogte van veranderingen op je betaalrekening. Je krijgt een melding van de app als er bijvoorbeeld geld van je rekening is afgeschreven. Je kiest zelf vanaf welk bedrag je een melding wilt ontvangen.

Stel dat je oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot je betaalrekening. Heb je ingesteld dat je pushberichten ontvangt over afschrijvingen? Dan krijg je van elke afschrijving vanaf het bedrag dat je zelf hebt gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan ben je snel op de hoogte. Zo kun je direct je rekening laten blokkeren om erger te voorkomen. In de app stel je pushberichten snel en gemakkelijk in.

Zo stel je pushberichten in in de app

  1. Open de app en ga naar Profiel (rechtsonder) > Pushberichten instellen. Tik op de schuifknop om pushberichten aan te zetten. 
  2. Het kan dat er een melding opent in je scherm. Tik op Toestaan.
  3. Wil je pushberichten personaliseren? Tik op Betalen en kies een rekening. Geef je voorkeuren aan en tik op Opslaan.

Gelukt? Controleer of de app toestemming heeft om pushberichten te versturen. Ga hiervoor uit de ABN AMRO app en naar de instellingen van je eigen toestel.

  1. Ga naar Instellingen > Meldingen.
  2. Tik op de ABN AMRO app.
  3. Je ziet een schuifknop. Staat deze aan? Dan hoef je niets meer te doen. Tik anders op de schuifknop om meldingen toe te staan.

4. Daglimiet

Je daglimiet is het bedrag dat je dagelijks via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Wil je een hoog bedrag overmaken? Dan moet je eerst je daglimiet verhogen in de app. Dit kan tot maximaal € 250.000. Voor je veiligheid gaat een hogere limiet altijd pas na vier uur in. Zo willen we je beschermen tegen oplichters. 

Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt je om snel geld over te boeken (fraude via WhatsApp). Door je daglimiet niet te hoog te zetten, of alleen tijdelijk te verhogen, kun je de financiële schade beperken als je per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt.

Tip: stel je daglimiet zo in dat het bedrag past bij je persoonlijke situatie. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je meer risico loopt op grote financiële schade bij fraude. 

Zo pas je je daglimiet aan in de app

  1. Log in in de app
  2. Tik op Profiel (rechtsonder in je scherm) en ga naar Rekeningen en betalen
  3. Tik op Daglimiet geld overboeken
  4. Stel je daglimiet in, tot maximaal € 250.000
  5. We vragen of je door wilt gaan met de verhoging, om je te beschermen tegen oplichters
  6. Is je nieuwe limiet hoger dan € 2.500? Dan moet je een einddatum kiezen (dit is veiliger, want je gaat na die datum weer terug naar je vorige limiet)
  7. Bevestig met je identificatiecode, vingerafdruk of gezichtsherkenning
  8. Je ontvangt een bankmail als je je limiet verhoogd hebt
  9. Na vier uur gaat je hogere daglimiet in

5. Betaalprofiel

We adviseren om je betaalpas altijd op Europaprofiel te laten staan. Zo ben je beter beschermd als de gegevens van je betaalpas ongemerkt worden gekopieerd (skimming). Word je slachtoffer van skimming? Dan kunnen oplichters je betaalpas niet buiten Europa gebruiken. Zet het betaalprofiel van je pas alleen op Wereld als je buiten Europa reist. Je wijzigt je betaalprofiel binnen enkele stappen in de app of in Internet Bankieren.

Zo wijzig je je betaalprofiel in de app

  1. Log in
  2. Tik op Profiel en vervolgens op Betaalpassen en wearables
  3. Tik op Instellingen betaalpas, selecteer je betaalpas en tik op Algemene instellingen
  4. Hier kun je je profiel wisselen van Europa naar Wereld en je limieten voor betalen en opnemen wijzigen
  5. Bevestig met je identificatiecode, vingerafdruk of Touch ID/Face ID

Zo wijzig je je betaalprofiel in Internet Bankieren

  1. Klik op de knop hieronder en log in
  2. Wil je je betaalprofiel wisselen van Europa naar Wereld? Klik dan onder Instellingen betaalpas op Buitenland gebruik
  3. Hier kies je de regio Wereld
  4. Stel de looptijd van de wijziging in en klik op Opslaan

Veilig bankieren doen we samen

Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat je je bankzaken veilig kunt regelen. Ook nemen we maatregelen en doen we ons best om fraude te voorkomen. Zo proberen we bijvoorbeeld om valse websites uit de lucht te halen. En heffen we rekeningen van oplichters op. Lees verder over wat je nog meer van ons mag verwachten:

Veelgestelde vragen

We bieden deze tools aan zodat je zelf maatregelen kunt nemen om het oplichters moeilijker te maken. 

Ja dit kan, en is zelfs heel verstandig. Let er wel op dat de tools jouw dagelijkse of bijzondere uitgaven niet beperken. Wil je bijvoorbeeld geld overboeken van je spaarrekening om (snel) een concertkaartje te kopen, maar heb je het Spaargeldslot aanstaan? Houd er dan rekening mee dat je na het uitzetten van het Spaargeldslot 24 uur moet wachten voordat je weer geld kunt overboeken van je spaarrekening.  

Met het Spaargeldslot bouw je extra bescherming in tegen oplichters die je geld willen stelen. Ze doen zich bijvoorbeeld voor als medewerker van de bank. Zo proberen ze je vertrouwen te winnen en je ervan te overtuigen dat je je geld naar een ‘veilige rekening’ moet overboeken. Staat het Spaargeldslot aan? Dan kan er niemand bij jouw spaargeld. Ook jij niet! Zo voorkom je dat je je spaargeld kwijt bent als je per ongeluk in een oplichtingstruc trapt.

Je paslimiet is het bedrag dat je per dag kunt opnemen bij een geldautomaat óf kunt betalen in bijvoorbeeld winkels. Oplichters kunnen je via e-mail, brief of telefoon vragen om je betaalpas op te sturen. Ze kunnen ook een apparaatje of minicamera op de pasgleuf van een geldautomaat plaatsen (skimming). Of ze leiden je af tijdens het pinnen. Zo kunnen ze je pincode afkijken of je betaalpas stelen.

Als je paslimiet niet zo hoog staat, beperk je de financiële schade als je het slachtoffer wordt van betaalpasfraude

Stel dat je oplichters via een valse link (phishing) ongemerkt toegang hebt gegeven tot je betaalrekening. Heb je ingesteld dat je pushberichten ontvangt over afschrijvingen? Dan krijg je van elke afschrijving vanaf het bedrag dat je zelf hebt gekozen, een melding van de app. Is het niet in orde? Dan bent je snel op de hoogte. Zo kun je direct je rekening laten blokkeren om erger te voorkomen.

Je daglimiet is het bedrag dat je per dag via de ABN AMRO app kunt overboeken zonder e.dentifier. Stel, iemand doet zich via WhatsApp voor als familielid of vriend en vraagt je snel geld over te boeken. Door je daglimiet in de app niet te hoog te zetten, kun je de financiële schade beperken als je per ongeluk in dit soort oplichtingstrucs trapt.

Voor jouw veiligheid gaat een hogere limiet altijd pas na vier uur in. Zo willen we je beschermen tegen oplichters. Kies een einddatum als je je limiet tijdelijk wilt verhogen. Na die datum ga je dan namelijk weer terug naar je vorige, lagere limiet. Dit is veiliger.

Ja, je kunt deze twee tools inderdaad alleen in de ABN AMRO app instellen.

Een paslimiet instellen is iets heel persoonlijks. Stel je paslimiet zo in dat het bedrag past bij jouw persoonlijke situatie. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je het risico loopt op grote financiële schade bij fraude.

Een daglimiet instellen is iets heel persoonlijks. Stel je daglimiet zo in dat het bedrag past bij jouw persoonlijke situatie. Niet zó laag dat je je dagelijkse bankzaken niet meer kunt regelen. En niet zó hoog dat je het risico loopt op grote financiële schade bij fraude.

Denk je dat je slachtoffer bent van fraude? Of heb je iets verdachts meegemaakt? Meld de fraude aan ons, ook als je twijfelt. Op deze pagina kun je fraude melden. En zie je wat je kunt doen als je je betaalpas, creditcard of telefoon kwijt bent.