Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

‘Ons werk is betalen veilig houden’

4 vragen aan Kathelijne (Fraude en Veiligheid Expert) over bankieren op je telefoon

Als je geld overboekt, zie je alleen je telefoon- of laptopscherm. Maar wat gebeurt er áchter die schermen op het gebied van veiligheid? Dat weet Kathelijne, die een team van fraude-experts leidt bij ABN AMRO. ‘Ook als je je telefoon kwijtraakt, zorgen we er samen voor dat anderen nergens bij kunnen.’

 

1. Bankieren op mijn telefoon of laptop: wat kan ik het beste kiezen?

‘Ons werk is betalen veilig houden. Op álle apparaten. Hiervoor werken we samen met andere banken en de politie, in Nederland en daarbuiten. Of je nu betaalt met de ABN AMRO app of via Internet Bankieren, het verkeer tussen jou en de bank is versleuteld. Dat kan niemand lezen. En onze detectie doet wat het moet doen. Sommige mensen maken zich vooral zorgen over bankieren op hun telefoon. Het maakt oplichters alleen niet uit waar je op bankiert. Laptop of telefoon: je kunt op beide apparaten phishingberichten ontvangen. Het is dus belangrijk dat je die herkent. Daarom delen we veel kennis over fraude via campagnes en e-mails.'

‘We hebben onze processen, beveiliging en detectie tegen phishing. Bijna iedere dag halen we valse websites en e-mails uit de lucht.’

2. Wat als iemand anders mijn telefoon in handen krijgt?

‘Ook al kunnen anderen niet zomaar inloggen in je ABN AMRO app: je wilt meteen actie ondernemen. Dus verwijder je verloren toestel zelf via Internet Bankieren. Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. We zetten je telefoon of smartwatch gelijk op gestolen en zorgen dat alles wordt geblokkeerd. Het gekke is dat dit juist vaak wordt vergeten. Mensen gaan naar de politie en laten hun simkaart blokkeren door hun telefoonprovider, maar bellen ons niet als ze er zelf niet uitkomen.’

Over het beveiligen van je toestel zegt Kathelijne: ‘Weet je, je wilt alles wat op je telefoon staat beschermen. Je bankieren app, maar ook andere zaken. Beveilig je toestel dus goed. Die mogelijkheid heb je juist met een telefoon. Je kunt namelijk meerdere ‘lagen’ van beveiliging aanzetten. Eerst beveilig je het toestel zelf. Als je onze app downloadt, moet je je identificeren en je toestel registreren. Dit is weer een extra beveiliging. De app zelf beveilig je bij voorkeur met gezichtsherkenning of je vingerafdruk. Dat is het veiligst, dat is alleen van jou.’

‘Verwijder je verloren toestel zelf via Internet Bankieren. Of neem contact met ons op als je telefoon weg is. We zetten ‘m op gestolen en zorgen dat alles wordt geblokkeerd.’

3. Kunnen andere mensen of apps meekijken met mijn bankzaken?

‘Buiten of in het OV kan het natuurlijk dat mensen proberen mee te kijken. Wees je dus bewust van je omgeving. Eigenlijk net zoals wanneer je ergens gaat pinnen. Als je je er niet fijn bij voelt om buiten te bankieren, moet je het vooral niet doen. Zoals je voorheen thuis ging Internet Bankieren, kun je diezelfde keuze maken voor bankieren op je telefoon. Beveilig je de app met gezichtsherkenning of met je vingerafdruk? Dan kunnen mensen buiten geen codes afkijken. Bankier niet op openbare wifi, want zo’n netwerk is niet goed beveiligd. Log ook meteen uit als je klaar bent met bankieren.’

En hoe zit het met andere apps? Kathelijne vertelt: ‘De ABN AMRO app is een volledig afgesloten omgeving, net als Internet Bankieren. Andere apps hebben geen toegang tot je bankzaken. Kritisch zijn is goed: wees dit vooral óók op andere apps. Kijk goed waar je toestemming voor geeft als je apps downloadt. Soms is het niet logisch waar ze allemaal om vragen.’

4. Hoe zit het met phishing aanvallen of virussen?

‘We hebben onze processen, beveiliging en detectie tegen phishing. Maar zorg ook dat je zelf phishing kunt herkennen. Via een link inloggen of geld overboeken: weet dat wij dat nooit van je vragen. De kans dat je slachtoffer wordt is met die kennis veel kleiner. We halen bijna dagelijks valse websites en e-mails uit de lucht. Heb je zelf een valse e-mail of sms gespot? Stuur ‘m alsjeblieft door!’

Belangrijk om te onthouden volgens Kathelijne: ‘Je bent niet automatisch overal tegen beschermd als je alleen een antivirusprogramma op je PC of laptop zet. Het is ook belangrijk dat je alle updates doet, op ál je apparaten. Van je besturingssysteem en van alle apps. Download alleen apps uit de officiële app stores. Want dan weet je: Apple of Android hebben hun werk gedaan. Is je telefoon te oud, of heb je een te oude versie van de ABN AMRO app, dan kun je niet meer mobiel bankieren. Dat komt misschien vervelend over, maar dat is juist om je te beschermen.’

Veiligheidstips van Kathelijne

  • Doe gewoon je updates. Niet alleen die van de ABN AMRO app, ook die van de besturing van je telefoon en van andere apps.
  • Beveilig je telefoon en bankieren app met gezichtsherkenning of je vingerafdruk. Dat is echt het veiligst, dat is alleen van jou.
  • Bankier alleen op je eigen netwerk of op een vertrouwd privé wifi-netwerk.
  • Als je bankiert, doe het dan met aandacht.
  • Log meteen goed uit als je klaar bent met bankieren. 
  • Download alleen apps uit de officiële app stores.
  • Ben je je telefoon of smartwatch kwijt en kom je er zelf niet uit via Internet bankieren? Bel ons, dan blokkeren we meteen alles voor je.

Meer over de app en veiligheid

Meer veiligheidsvragen over de app?

Onze collega Sjoerd beantwoordt andere vragen die je misschien ook bezighouden. Denk aan: waarom is inloggen via de app zo veilig? En hoe houdt ABN AMRO haar app veilig? Bekijk de video om meer te leren over veilig bankieren.

Alles over de ABN AMRO app

Met de ABN AMRO app heb je altijd je bankzaken dichtbij. Gebruik 'm voor inloggen in Internet Bankieren, of check je saldo als je even de deur uit bent. De app biedt de veiligheid die u gewend bent en wordt elke twee weken geüpdatet.

Zo houden we samen bankieren veilig

Ontdek wat wij doen om bankieren op je telefoon veilig te houden. Lees ook hoe je zelf veilig omgaat met je bankzaken. Op je telefoon, maar ook op je PC of laptop. We geven tips die je verder helpen.