Het aantal senioren dat digitaal bankiert is sterk gestegen. Meer dan de helft van de senioren in Nederland regelt de dagelijkse bankzaken nu digitaal. Ook het aantal senioren bij ABN AMRO dat kiest voor digitaal bankieren is sterk gegroeid.
Online bankieren is niet voor iedereen even eenvoudig, en zeker niet voor ouderen. Zij zijn meestal minder digitaal vaardig. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat juist ouderen de stap naar online bankieren goed en veilig maken, zodat zij online financieel zelfstandig ‘hun boontjes kunnen doppen’?
Lees het verhaal van mevrouw Haers van der Schaft (78). Zij besloot hulp in te schakelen, waardoor ze nu online al haar bankzaken zelfstandig kan regelen. En dat stelt haar in staat om, zo’n twee jaar na het overlijden van haar echtgenoot, een nieuwe stap in haar leven te maken.
Een paar maanden geleden liep mevrouw Haers van der Schaft tegen een probleem op met een automatische incasso. 'Ik heb mijn bankzaken altijd op de "ouderwetse manier" geregeld. Ik vind het fijn om persoonlijk contact te hebben, zeker als het om financiële zaken gaat. Ik vond het dus best een grote stap om dit digitaal te gaan doen. Ik was er niet mee vertrouwd, omdat ik het niet aandurfde en bang was dat er iets mis zou gaan.'
'Voorheen ging ik naar de bank, nu kan ik al mijn bankzaken thuis regelen wanneer dat mij uitkomt. Bovendien is het ook in tijden van corona dé manier om dit veilig te doen. Als ik eerder had gehoord over de Hulp bij Bankzaken Adviseur had ik eerder contact gezocht over digitaal bankieren', zegt ze. Zo voelde zij zich vlak na het overlijden van haar man - nu zo’n twee jaar geleden - kwetsbaar en moest er van alles worden geregeld rond het testament en de hypotheek. 'Dat was helaas nog niet zo eenvoudig. Nu kan ik terugvallen op een vast contactpersoon, wat heel prettig is. Ik heb iemand nodig op wie ik kan vertrouwen en die ik kan inschakelen als ik vragen heb. Ik bespaar ontzettend veel tijd nu ik niet meer voor elk wissewasje naar het bankkantoor hoef te gaan. Bovendien heb ik de touwtjes zélf in handen en dat is erg belangrijk voor mij'.
Voor senioren die – net als mevrouw Haers van der Schaft – hun bankzaken 'op de ouderwetse manier' regelen of voor wie het lastig is om naar een bankkantoor te komen, zijn er inmiddels goede alternatieven. 'Ik weet nu hoe ik mijn dagelijkse bankzaken heel eenvoudig digitaal, met behulp van mijn tablet, kan regelen en dat er eigenlijk niets fout kan gaan. Ook heb ik geleerd waarop je moet letten om financieel misbruik te voorkomen. Door dit samen stap voor stap door te nemen, kan ik nu mijn weg online goed vinden en ontdek ik de mogelijkheden.'
En dat is extra belangrijk nu mevrouw op het punt staat haar leven een nieuwe wending te geven. 'Ik heb besloten voor mijn geluk te gaan en terug te keren naar Goes, de plaats waar ik mijn man ooit leerde kennen, waar we verliefd werden en getrouwd zijn. Zo’n verhuizing heeft natuurlijk ook financiële kanten. Zo moest ik mijn huis verkopen en daarom had ik advies nodig over mijn geldzaken.' Zo wees een Hulp bij Bankzaken Adviseur haar de weg via Beeldbankieren naar de juiste specialisten en ging mevrouw met een notaris in gesprek om de notariële volmacht aan te passen. Dankzij deze volmacht kan mevrouw de regie over haar financiën in eigen hand nemen en is zij klaar voor een nieuwe fase in haar leven.
'Het is belangrijk voor mij dat ik financieel op eigen benen kan staan, omdat ik van niemand afhankelijk wil zijn. Hierdoor kan ik deze stap zetten en kan ik dat op een goede manier doen. Zo heb ik goed nagedacht over mijn toekomst en dat geeft mij erg veel rust.'