Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Wat te doen bij een conflict over uw koophuis?

Tips voor zaken die u zelf kunt regelen

Het kopen van een huis is meestal de grootste aankoop die u in uw leven doet. Dan wilt u graag dat alles goed geregeld is. En dat er dus snel iets aan een mogelijk conflict gedaan wordt. Fijn dat u dan een ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen heeft. We vertellen u hier meer over een aantal situaties waarbij u zelf al iets kunt doen.
 

Wat als mijn koophuis verborgen gebreken heeft?

U heeft net een huis gekocht. Na de verhuizing ontdekt u dat er dingen kapot zijn, waarvan u niks wist. De verkoper van het huis kan dan aansprakelijk zijn als:

  • U de woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek
  • De verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan u heeft gemeld
Als koper heeft u ook een onderzoeksplicht. Als u vooraf veel vragen heeft gesteld, dan is de kans groter dat de verkoper moet betalen voor schade die na de koop is ontdekt.
Ontdekt u een gebrek? Meld dit dan binnen 2 maanden in een brief aan de verkoper. De verkoper moet de gelegenheid krijgen binnen een redelijke termijn zelf het herstel uit te laten voeren. Als de verkoper de schade niet op tijd herstelt, kunt u een schadevergoeding eisen. Komt u er niet uit met de verkoper? Maak gebruik van uw rechtsbijstandverzekering. Samen met uw rechtsbijstandverzekeraar bepaalt u de vervolgstappen.

Wat als de koper de koopovereenkomst niet nakomt?

Komt de koper van uw woning de afspraken uit het koopcontract niet na? Wordt bijvoorbeeld de borgsom niet op tijd gestort, of komt de koper van uw woning niet opdagen bij de notaris? Dan kunt u de koper per brief of e-mail in gebreke stellen. Dat betekent dat de koper een laatste kans krijgt om de afspraken alsnog na te komen. Werkt dat niet? Dan kunt u eisen dat de koper de overeenkomst nakomt en kunt u een boete eisen. Of de koopovereenkomst laten ontbinden en op zoek gaan naar een andere koper.

Wat als ik problemen heb met de aannemer?

Uw huis laten verbouwen is spannend. Vervelend als u dan problemen met de aannemer krijgt. Probeer eerst met uw aannemer te praten om het probleem op te lossen. Lukt dat niet? Stuur dan een brief naar de aannemer. Hiermee stelt u de aannemer in gebreke en eist u dat het gebrek alsnog wordt hersteld binnen een redelijke termijn (bijvoorbeeld 14 dagen). Gebeurt dat niet? Maak dan gebruik van uw rechtsbijstandverzekering. U kunt samen met de jurist van de rechtsbijstandverzekeraar bepalen welke vervolgstappen er mogelijk zijn (zoals mediation, naar een geschillencommissie gaan of een proces opstarten bij de rechter). 

Hoe zit het met bouwvergunningen?

Voor het bouwen of verbouwen van een huis moet u meestal een bouwvergunning aanvragen. Voor een dakkapel, overkapping of kleine verbouwing aan de achterkant van de woning, hek of schutting, zonnepanelen en antennes heeft u meestal geen vergunning nodig. U kunt dit controleren op Omgevingsloket online .

Een bouwvergunning vraagt u aan bij het Omgevingsloket of bij het gemeentehuis. Is uw bouwvergunning afgewezen of bent u het niet eens met de bouwvergunning die u heeft gekregen? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift. Helpt het bezwaarschrift niet? Dan kunt u in beroep gaan bij de bestuursrechter. Maak gebruik van uw rechtsbijstandverzekering.

Bent u het niet eens met bouwwerkzaamheden in uw omgeving? Dan kunt u bezwaar indienen tegen de bouwvergunning. Doe dit binnen 6 weken na het verlenen van de bouwvergunning. 

Wilt u op de hoogte zijn van nieuwe aanvragen voor vergunningen in uw omgeving? Op mijnoverheid.nl vindt u bekendmakingen van uw gemeente en andere overheden over zaken die spelen in de buurt van uw woonadres. Log in met uw DigiD en ga naar 'Wonen'.

 

Zo werkt een rechtsbijstandverzekering

Met een rechtsbijstandverzekering bent u verzekerd voor juridische hulp bij een geschil. Een geschil kan onverwachts en altijd ontstaan. Zoals een meningsverschil met uw aannemer over de verbouwing van uw badkamer of met uw buren over de plaats van een gedeelde schutting. U bent niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.

Valt uw juridische probleem niet onder de dekking van uw rechtsbijstandverzekering?  Of heeft u geen verzekering? Dan kunt u bij de juristen van ARAG terecht voor juridische hulp tegen een vaste prijs. Neem hiervoor contact met ARAG op via telefoonnummer 033 - 434 24 70. Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen bereikbaar en wordt u doorverbonden naar de alarmcentrale van ARAG.