Gerarda Westerhuis is sectoreconoom Retail en Leisure. Ze volgt trends en ontwikkelingen in beide sectoren op de voet en schrijft vierjaarlijks prognoses. Ook analyseert ze bredere thema’s als (de)globalisering en vergrijzing en de effecten daarvan op de (sub)sectoren. Ze is geboeid door de vraag hoe bedrijven zich kunnen aanpassen en innoveren om succesvol te blijven in een snel veranderende wereld.
Voorheen werkte Gerarda onder meer als universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richtte zich op vraagstukken rondom onderwerpen als corporate governance, financiering, familiebedrijven en ondernemerschap. Ze promoveerde in 2008 in Utrecht op een onderzoek naar de expansie van Nederlandse financiële bedrijven op de Amerikaanse markt.
Online winkelen groeit. Naast retailers van kleding, schoenen en nieuwe auto's, hebben ook fysieke winkels het zwaar. Goede onlineproposities heeft veel retailers door de crisis geholpen. De verwachting is dat in de winkelstraat kwantiteit ruimte maakt voor kwaliteit, inspiratie en beleving.
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends