Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Drie mensen zitten in een vergadering.

CSRD

Ontdek wat dit voor jou als mkb’er betekent

Vanaf 2024 moeten grote bedrijven verplicht laten zien wat hun impact is op het klimaat en de mens. Dit doen zij in een zogenoemde duurzaamheidsrapportage. En is het gevolg van de Europese richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Als mkb-bedrijf krijg je hier ook mee te maken. Direct óf indirect. Op deze pagina leggen we uit wat CSRD precies inhoudt en hoe het jouw bedrijf kan beïnvloeden. 

CSRD in het kort

In deze korte video vertellen we je wat de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is, waarvoor het nodig is en waarom je als ondernemer hier nu mee aan de slag moet.

Check binnen 10 minuten wat CSRD voor jou betekent

Grote, beursgenoteerde bedrijven moeten voortaan rapporteren over hun duurzaamheid. De zogeheten CSRD-richtlijn. Ben je toeleverancier van zo’n bedrijf? Dan kan er bij jou informatie opgevraagd worden. In onze CSRD-check zie je per sector welke data-uitvraag je kunt verwachten.

icoon

Wat je moet weten over de CSRD richtlijn

CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Deze Europese richtlijn is onderdeel van de European Green Deal en verplicht bedrijven om te rapporteren over hun duurzaamheid. Beursgenoteerde bedrijven dienen al in 2025 te rapporteren over boekjaar 2024. Voor klanten, beleggers, toezichthouders en andere stakeholders wordt deze informatie steeds belangrijker.

Meer informatie over de CSRD-richtlijn

De groep bedrijven die op directe wijze moeten voldoen aan CSRD wordt jaarlijks stapsgewijs uitgebreid.

De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen. Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor alle grote bedrijven. Een bedrijf is groot als het voldoet aan twee van de drie onderstaande punten:

  • Meer dan 250 medewerkers
  • Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
  • Meer dan 25 miljoen euro op de balans

Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. De verwachting is dat niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven later zullen volgen.

CSRD kan je direct en indirect raken.

Direct

De groep bedrijven die op directe wijze moeten voldoen aan CSRD wordt jaarlijks stapsgewijs uitgebreid. De CSRD geldt sinds 1 januari 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor alle grote bedrijven. Een bedrijf is groot als het voldoet aan twee van de drie onderstaande punten:

  • Meer dan 250 medewerkers
  • Meer dan 50 miljoen euro omzet per jaar
  • Meer dan 25 miljoen euro op de balans

Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. De verwachting is dat niet-beursgenoteerde mkb-bedrijven later zullen volgen.

Indirect

Het kan dus zijn dat je zelf voorlopig geen duurzaamheidsrapportage hoeft te maken. Maar je kunt al wel vragen verwachten van grotere bedrijven die jouw producten afnemen. Bijvoorbeeld over hoe jouw product gemaakt wordt en of dat verantwoord gebeurt. Grote bedrijven zullen strenger naar hun aanbieders en dienstverleners kijken om zelf aan de richtlijnen te kunnen voldoen.

Niet financiële-informatie rondom duurzaamheid wordt ook wel ESG-informatie genoemd. ESG verwijst naar drie centrale thema’s waarop de impact van een bedrijf kan worden gemeten: Environmental (bijvoorbeeld klimaatverandering), Social (bijvoorbeeld werkomstandigheden) en Governance (bijvoorbeeld management structuur).

De CSRD is als EU-richtlijn onderdeel van Europese wetgeving. Hoe de duurzaamheidsrapportage eruit moet zien wordt bepaald aan de hand van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Door deze standaarden weet je precies welke duurzaamheidsinformatie in het rapport moet komen. De ESRS zorgen ervoor dat iedereen op dezelfde manier rapporteert.

Bedrijven moeten het rapport, gecontroleerd door een externe wettelijke controleur zoals jouw accountant, inleveren via een online portal.

Meld je aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends