Bij een DDoS-aanval wordt een enorm aantal computers ingezet om vanaf verschillende locaties verbinding te maken met één server. Die server wordt 'overspoeld' met een overweldigende hoeveelheid data.
DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Door een DDoS-aanval worden uw computers trager en kunnen ze zelfs uitvallen. De website/applicatie van het bedrijf kan onbereikbaar raken, waardoor klanten de diensten van het bedrijf niet meer kunnen raadplegen. Dit kan een financieel verlies van het bedrijf betekenen. Naast omzetverlies kan een DDoS-aanval leiden tot:
Een DDoS-aanval kan ook worden uitgevoerd als camouflage voor een ander type aanval: de installatie van malware als ransomware, of een poging tot fraude. Een combinatie van aanvallen komt ook voor.
Bij een DDoS-aanval neemt de aanvaller de controle over een netwerk van computers of andere apparaten die met internet verbonden zijn. Deze worden geïnfecteerd met malware. Een netwerk van gecompromitteerde computersystemen of apparaten, dat klaar is voor een DDoS-aanval, heet een botnet.
De aanvaller kan duizenden of miljoenen machines verzoeken naar het IP-adres van uw bedrijf laten sturen. Hierdoor wordt de server of het netwerk van uw bedrijf overbelast: denial-of-service. Er zijn verschillende typen DDoS-aanval. DDoS kan zich richten zich op de applicaties, protocollen of de beschikbare bandbreedte.
Analyseer de risico's van uw online diensten en applicaties. Inventariseer welke onderdelen van uw IT-infrastructuur deze diensten ondersteunen.
Neem preventiemaatregelen, zoals een DDoS schild. Kies voor een instrument dat echte klanten van bots kan onderscheiden. Er zijn geavanceerde oplossingen die u hierbij kunnen helpen en bots kunnen detecteren.
Goed voorbereid zijn op een DDoS-aanval betekent dat u al weet welke impact een DDoS-aanval op uw bedrijf zou kunnen hebben. Maak een 'plan B' voor de continuïteit van uw bedrijf.
Maak een plan om op een DDoS-aanval te kunnen antwoorden. Maak een lijst van medewerkers en instanties die u nodig heeft bij een DDoS-aanval. Denk aan uw internet provider en leverancier van preventiemaatregelen.
Ongeveer één op de vijf ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Zo’n cyberincident kan grote gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering, klanten, leveranciers of reputatie. Het treffen van passende maatregelen is daarom essentieel voor elke onderneming.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends