Phishing is een manier waarop cybercriminelen 'vissen' naar toegangsinformatie op jouw computernetwerk. Bij phishing worden vaak valse e-mails gebruikt.
Zo willen cybercriminelen je of jouw medewerkers laten klikken op een gevaarlijke link, een wachtwoord afhandig maken of een gevaarlijke bijlage laten openen. Met phishing krijgen cybercriminelen toegang tot computers en netwerk.
Dat kunnen allerlei soorten e-mails zijn. Bijvoorbeeld mails waarin zij oproepen een nieuwe betaalpas of e.dentifier aan te vragen. En om je huidige betaalpas op te sturen. Het lijkt alsof ABN AMRO deze e-mails en SMS-berichten stuurt. waarin zij oproepen een nieuwe betaalpas of e.dentifier aan te vragen. En om je huidige betaalpas op te sturen.
ABN AMRO zal nooit vragen een betaalpas op te sturen. Ook vragen wij nooit om een pincode, 5-cijferige identificatiecode of codes van de e.dentifier.
Om ongewenste mails te voorkomen zijn mailstandaarden zoals SPF, DKIM, DMARC5 en DANE ontworpen. Ontvangers controleren zo of mails ook daadwerkelijk afkomstig zijn van de veronderstelde afzender. Dit betekent dat phishingmails van cybercriminelen beter kunnen worden herkend, en dat de kans op misbruik afneemt.
Sociale media wordt steeds vaker ingezet om malafide links en bijlagen te verspreiden. Open bij voorkeur geen links of bijlagen van onbekende afzenders op de laptop van het bedrijf. E-mailfilters werken wel op binnenkomende e-mails, maar niet bij berichten die via sociale media binnenkomen.
DMARC is een technische standaard om de echtheidskenmerken van mail te waarborgen.
De standard DKIM wordt gebruikt door de verzender om mail digitaal te ondertekenen. Ontvangers kunnen daardoor de verzender valideren op echtheid.
De standaard SPF specificeert wie er namens jouw maildomein (@jebedrijf.nl) mag mailen.
Specificeer wat er moet gebeuren bij niet-gevalideerde e-mails.
Blokkeer e-mails die niet aan jouw beveiligingseisen voldoen.
Ongeveer 1 op de 5 ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Zo’n cyberincident kan grote gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, klanten, leveranciers of reputatie. Het treffen van passende maatregelen is daarom essentieel voor elke onderneming.
Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends