Meedoen in de samenleving is nog steeds niet voor iedereen vanzelfsprekend. Veel kinderen groeien op in een situatie met minder kansen, geldgebrek of een klein sociaal netwerk. Simpelweg omdat hun wieg op de verkeerde plek stond. Wie op jonge leeftijd begint met een achterstand, heeft daar vaak de rest van zijn leven last van. Hierdoor gaat veel talent verloren. Daarom zet de ABN AMRO Foundation zich al jaren in om ervoor te zorgen dat jongeren gelijke kansen krijgen. En zo hun doelen en dromen waar kunnen maken.
Veel kinderen groeien op in een situatie met minder kansen, bijvoorbeeld door geldgebrek of een klein sociaal netwerk. Wie op jonge leeftijd begint met een achterstand, heeft daar vaak de rest van zijn leven last van. Hierdoor gaat veel talent verloren, wat zonde is voor het kind, maar ook voor ons als maatschappij. ABN AMRO vindt daarom dat kinderen al bij de start van hun leven een gelijke kans moeten krijgen, zodat ze hun ambities vorm kunnen geven en hun doelen en dromen na kunnen jagen. Met deze campagne willen we deze problematiek onder de aandacht brengen. Want iedereen heeft recht op een mooie toekomst.
ABN AMRO Foundation is een stichting die sinds haar oprichting in 2001 medewerkers van de bank stimuleert en faciliteert om zich vrijwillig in te zetten voor de maatschappij, met name voor kinderen en jongeren die opgroeien in een minder kansrijke omgeving. Samen met onze partners, zoals het Jeugdeducatiefonds, organiseren we maatschappelijke activiteiten om de horizon van kansarme jongeren te verbreden. Om zo een steuntje in de rug te geven en hun toekomstperspectief te vergroten. ABN AMRO Foundation is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
De AA Foundation heeft zich altijd ingezet om kinderen te stimuleren het beste uit zichzelf te halen en plezier te beleven. Dat deden we vooral bij kinderen in achterstandsituaties. De laatste tijd hebben we meerdere onderzoeken gezien waaruit bleek dat je start ook voor een belangrijk deel je kansen in de toekomst bepaalt. Dat is een onrechtvaardigheid die wij ook willen wegnemen – juist omdat het gaat over de kinderen waar wij ons al jaren voor inzetten. Daarom willen we meehelpen om dit onderwerp nog meer op de kaart te zetten. We hopen zo te kunnen helpen in verbeteren van de kansen van kinderen in achterstandsituaties.
ABN AMRO vraagt in deze campagne aandacht voor het thema kansenongelijkheid onder jongeren en laat zien op welke manier de bank hier een positieve bijdrage aan levert via de jaarlijkse inzet van duizenden collega’s via ABN AMRO Foundation. Daarnaast hopen we anderen te inspireren om kansenongelijkheid in Nederland aan te pakken.
ABN AMRO is zich zeer bewust van haar maatschappelijke rol in de samenleving en de sociale impact die zij maakt. Dat kan ook niet anders want bankieren gaat in de eerste plaats over mensen. ABN AMRO wil op geen enkele manier betrokken zijn bij schending van kinderrechten, en kijkt daarbij niet vanaf de zijlijn toe. Dit is natuurlijk onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid . Hierin staat dat we geen kinderarbeid en -slavernij accepteren binnen de keten van onze leveranciers. Met andere woorden: we kopen geen spullen waarbij ook maar het vermoeden bestaat dat tijdens de productie kinderhanden zijn ingezet. Daarnaast staan kinderarbeid en -slavernij op onze lijst van activiteiten die we nooit financieren. Voldoet een potentiële klant niet aan onze eisen op dit gebied, dan doen we geen zaken.
Daarnaast zien we dat er ook veel ongelijkheid t.a.v. vrouwen is in ketens. Door COVID-19 zijn vrouwen zelfs extra kwetsbaar geworden. In het programma “bank through a genderlens” kijken we o.a. hoe we dit onderwerp scherper in ons beleid kunnen verwerken.
Door projecten als deze bieden we kinderen en jongeren gelijke kansen als het om werk en educatie gaat. Daar willen we je graag alles over vertellen. Mail voor vragen of meer informatie naar foundation@nl.abnamro.com.