Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Vrouw is bezig met online identificeren met haar smarthpone.

Online identificeren als zakelijke klant

Eenvoudig via de ABN AMRO app

Ben je een zakelijke klant en hebben we gevraagd jezelf te identificeren? Dit doe je veilig en makkelijk via de ABN AMRO app. In de e-mail die we je hebben gestuurd lees je wat je moet doen. Ook ontvang je een sms met unieke activatiecode van ons. Het identificeren duurt ongeveer 10 minuten.

Zo identificeer je jezelf

Stap 1: Open de ABN AMRO app

Open de ABN AMRO app. Heb je die nog niet? Download 'm dan een van de onderstaande buttons. 

 

 

Stap 2: Volg de stappen in de e-mail

Je hebt van ons een e-mail ontvangen. Daarin leggen we uit wat je moet doen. We hebben je ook per sms een persoonlijke activatiecode gestuurd. Die heb je nodig om verder te gaan. Deze code is persoonsgebonden. Gebruik alleen de code die we je hebben toegestuurd. Met een andere code kun je je niet identificeren.  

Stap 3: Pak je identiteitsbewijs (ID)

Je kunt je alleen identificeren met een geldig ID. Gebruik hiervoor een van de volgende documenten: 

  • paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • een van deze types verblijfsvergunningen:
    • type I: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier
    • type II: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier
    • type III: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel
    • type IV: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel
    • type V: EU-Verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
    • type EU/EER: Verblijfsdocument voor gemeenschapsonderdaan
    • type EU/EER familielid: Verblijfsdocument voor familieleden van gemeenschapsonderdaan

Let op: voor dit proces kun je alleen een origineel identiteitsbewijs gebruiken. Een foto van een kopie of screenshot accepteren we niet. 

Stap 4: Scan je ID

Alle gegevens van je ID moeten goed op de scan komen te staan. Deze tips kunnen je daarbij helpen:

  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Gebruik een lichte achtergrond. Zo zijn de gegevens op je ID duidelijk te zien. 
  • Let erop dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Identificeer je je met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én achterkant.
Stap 5: Maak een foto van jezelf (selfie)

Zo controleren we of de persoon op de foto dezelfde is als op je ID. We gebruiken je foto nergens anders voor.

Een paar tips voor een goede selfie:

  • Draag je een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. Ga bijvoorbeeld bij een raam staan. 
  • Houd je hoofd stil en binnen het kader. Als het kader groen is, wordt er automatisch een foto gemaakt. 
Stap 6: Klaar!

Je gegevens worden verstuurd. Je ziet een bevestiging dat je klaar bent.

Zo identificeer je jezelf

Open de ABN AMRO app. Heb je die nog niet? Download 'm dan een van de onderstaande buttons. 

 

 

Je hebt van ons een e-mail ontvangen. Daarin leggen we uit wat je moet doen. We hebben je ook per sms een persoonlijke activatiecode gestuurd. Die heb je nodig om verder te gaan. Deze code is persoonsgebonden. Gebruik alleen de code die we je hebben toegestuurd. Met een andere code kun je je niet identificeren.  

Je kunt je alleen identificeren met een geldig ID. Gebruik hiervoor een van de volgende documenten: 

  • paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • een van deze types verblijfsvergunningen:
    • type I: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier
    • type II: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier
    • type III: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel
    • type IV: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel
    • type V: EU-Verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
    • type EU/EER: Verblijfsdocument voor gemeenschapsonderdaan
    • type EU/EER familielid: Verblijfsdocument voor familieleden van gemeenschapsonderdaan

Let op: voor dit proces kun je alleen een origineel identiteitsbewijs gebruiken. Een foto van een kopie of screenshot accepteren we niet. 

Alle gegevens van je ID moeten goed op de scan komen te staan. Deze tips kunnen je daarbij helpen:

  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Gebruik een lichte achtergrond. Zo zijn de gegevens op je ID duidelijk te zien. 
  • Let erop dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Identificeer je je met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én achterkant.

Zo controleren we of de persoon op de foto dezelfde is als op je ID. We gebruiken je foto nergens anders voor.

Een paar tips voor een goede selfie:

  • Draag je een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. Ga bijvoorbeeld bij een raam staan. 
  • Houd je hoofd stil en binnen het kader. Als het kader groen is, wordt er automatisch een foto gemaakt. 

Je gegevens worden verstuurd. Je ziet een bevestiging dat je klaar bent.

Veelgestelde vragen over online identificeren

Ja, dat is veilig. Je gegevens worden versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. Je kunt dit zelf checken in je browser. Deze begint met https://. De ‘s’ staat voor ‘secure’ (= beveiligd). Ook de activatiecode die je per sms ontvangt, kun je veilig gebruiken.

Lees meer over veilig bankieren.

Voer de activatiecode precies zo in zoals je die hebt ontvangen. De code is om veiligheidsredenen maar 14 dagen geldig. Is je code verlopen? Dan krijg je een nieuwe van ons per sms. 

Komt je er niet uit? Neem dan even contact met ons op.

De code is 14 dagen geldig. Als deze is verlopen, ontvang je opnieuw per sms een nieuwe activatiecode van ons. Wil je hier niet op wachten? Neem dan even contact met ons op.

 
 

Dat is geen probleem. Gebruik dan de telefoon of tablet van iemand die je vertrouwt. We raden je aan om daarna de gegevens van de telefoon of tablet te verwijderen.

Wil je liever dat er iemand bij je langskomt om je ID te checken? Dat kan via onze partner AMP. Lees meer over identificeren via AMP. Om met AMP een afspraak te maken, heb je een ordernummer nodig. Neem hiervoor even contact op met ons.

Geen probleem. Je kunt ook een afspraak maken voor identificatie bij jou thuis of op een andere plek. Hiervoor werken we samen met AMP, specialist in persoonlijke identificatie op locatie. Je bepaalt zelf waar en wanneer je je ID wilt laten controleren. De medewerker van AMP begeleidt je tijdens het hele proces.

Lees meer over identificeren via AMP. Om met AMP een afspraak te maken, heb je een ordernummer nodig. Neem hiervoor even contact op met ons.

Het is belangrijk dat je goed de uitleg volgt die we geven. Lukt het toch niet? Vraag dan iemand die je vertrouwt om je erbij te helpen. Lukt het nog steeds niet? Neem dan even contact met ons op.

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we weten met wie we zaken doen. Daarvoor moeten we regelmatig het ID en de persoonsgegevens van onze klanten controleren. Want het is belangrijk dat we juiste en actuele gegevens hebben. 

Wil je hier niet aan meewerken? Dan kan het zijn dat we na een tijd onze dienstverlening aan jou en/of je organisatie beperken of helemaal stopzetten. Dat willen uiteraard voorkomen. Lees meer over klantonderzoek

 

Heb je een andere vraag? Neem dan even contact met ons op.

Veelgestelde vragen over privacy bij online identificeren

De wet bepaalt hoe we met je persoonsgegevens omgaan. En daar houden we ons aan. 

Persoonsgegevens mogen we alleen gebruiken als daar een goede reden voor is. Het openen van een bankrekening of het afsluiten van een hypotheek bijvoorbeeld. Soms moeten we je gegevens met een andere organisatie delen, bijvoorbeeld de Belastingdienst. Ook dat staat in de wet. 

Weten hoe we omgaan met persoonsgegevens? Lees het in onze privacyverklaring.

Je foto bewaren we net zo lang als je identiteitsbewijs. Dat moet volgens de wet (Wwft). Het is een bewijs dat we jouw ID en gegevens goed hebben gecontroleerd.  Je foto gebruiken we nergens anders voor. 

Ja, dat mogen we opvragen van klanten die een privérekening bij ons hebben. Maar ook van bestuurders van organisaties of bedrijven met een zakelijke ABN AMRO rekening. 

Banken moeten rekeninginformatie van klanten delen met de Belastingdienst van Nederland en andere landen. Dat staat zo in de wet. We gebruiken daarvoor je BSN of een buitenlandse belastingnummer. 

Ook hebben we het BSN van klanten en bestuurders nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. 

Voor meer informatie over het BSN, kijk op de website van Autoriteit Persoonsgegevens.