Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Vrouw scant haar ID

Identificeren via de ABN AMRO app

Eenvoudig met uw smartphone of tablet

Gaat u zich identificeren via de ABN AMRO app? We leggen u hier uit hoe dit werkt.

  • U ontvangt van ons een e-mail met instructies en een sms met unieke activatiecode.
  • U heeft een geldig identificatiebewijs en een smartphone of tablet nodig.
  • Identificeren duurt ongeveer 10 minuten en kan op een zelf gekozen plaats en tijdstip.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 2: Volg de stappen in de e-mail

ontvangen e-mail

Volg de stappen in de e-mail. U ontvangt een sms met een persoonlijke activatiecode die u nodig heeft om verder te gaan.

Let op; de code die u ontvangt is persoonsgebonden. Gebruik alleen de code die u rechtstreeks van ons ontvangt. Als u een andere code gebruikt, kunnen we u niet identificeren.

Stap 3: Pak uw ID

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Een van deze types verblijfsvergunningen:
    • type I: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier
    • type II: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier
    • type III: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel
    • type IV: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel
    • type V: EU-Verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
    • type EU/EER: Verblijfsdocument voor gemeenschapsonderdaan
    • type EU/EER familielid: Verblijfsdocument voor familieleden van gemeenschapsonderdaan

Let op; een foto van een kopie van uw identiteitsbewijs óf van een scan op een beeldscherm nemen wij niet in behandeling.

Stap 4: Scan uw ID

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.
Stap 5: Maak een foto van uzelf

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.
Stap 6: Klaar!

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Zo identificeert u zichzelf:

Mobiel Bankieren app

 

 

ontvangen e-mail

Volg de stappen in de e-mail. U ontvangt een sms met een persoonlijke activatiecode die u nodig heeft om verder te gaan.

Let op; de code die u ontvangt is persoonsgebonden. Gebruik alleen de code die u rechtstreeks van ons ontvangt. Als u een andere code gebruikt, kunnen we u niet identificeren.

Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
  • Rijbewijs (Nederlands) 
  • ID-kaart (Nederlands of Europees)
  • Een van deze types verblijfsvergunningen:
    • type I: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd regulier
    • type II: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd regulier
    • type III: Verblijfsvergunning voor bepaalde tijd asiel
    • type IV: Verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd asiel
    • type V: EU-Verblijfsvergunning voor langdurig ingezetene
    • type EU/EER: Verblijfsdocument voor gemeenschapsonderdaan
    • type EU/EER familielid: Verblijfsdocument voor familieleden van gemeenschapsonderdaan

Let op; een foto van een kopie van uw identiteitsbewijs óf van een scan op een beeldscherm nemen wij niet in behandeling.

Maak een foto

Volg de uitleg op het scherm om een goede scan van uw ID te maken. Een paar tips: 

  • Identificeert u zich met een rijbewijs, ID-kaart of verblijfsvergunning? Maak een scan van de voorkant én de achterkant.
  • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn.
  • Zorg dat de scan scherp en niet overbelicht is.
  • Let erop dat uw ID nog geldig is.

Maak een selfie

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor. Een paar tips:

  • Heeft u een bril? Zet deze dan af bij het maken van de foto.
  • Zorg voor een rustige achtergrond en voldoende licht. 
  • Houd uw hoofd stil en binnen het kader, het systeem telt zelf af van 3 naar 1.

Klaar

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Veelgestelde vragen over online identificatie

Ja, dat is veilig. We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. U ziet aan de link dat de internetverbinding beveiligd is. Deze begint met https://. De ‘s’ staat voor ‘secure’ (= beveiligd). 
Ook de activatiecode die u per sms ontvangt, kunt u veilig gebruiken.

Meer informatie en tips rondom veiligheid leest u op deze pagina.

Voer de activatiecode precies in zoals u deze van ons heeft ontvangen.
Om veiligheidsredenen is uw activatiecode 14 dagen geldig.

Is uw code verlopen? Dan ontvangt u een sms van ons met een nieuwe activatiecode.

Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

Geen probleem. Om veiligheidsredenen kunt u de activatiecode slechts tijdelijk gebruiken. Als uw code is verlopen, ontvangt u opnieuw een sms van ons met daarin een nieuwe activatiecode. 

Wilt u hier niet op wachten? Neem dan contact met ons op.

Geen probleem. U kunt ook de smartphone of tablet van iemand anders gebruiken. Volg de instructies uit de e-mail.

Wilt u liever dat er iemand bij u langskomt om u te identificeren? Dat kan via onze partner AMP. Zij zijn specialist in persoonlijke identificatie op locatie. Of dat nu bij u thuis, op uw werk of op een andere locatie in Nederland is. De medewerker van AMP begeleidt u tijdens het proces. 

Om met AMP een afspraak te maken, heeft u een ordernummer nodig. Neem hiervoor contact op met ons.

Geen probleem, u kunt ook een afspraak maken zodat er iemand bij u langskomt om u te identificeren. ABN AMRO werkt samen met AMP, specialist in persoonlijke identificatie op locatie. U bepaalt of dat bij u thuis of op een ander adres is. De medewerker van AMP begeleidt u tijdens het proces. 

Om met AMP een afspraak te maken, heeft u een ordernummer nodig. Neem hiervoor contact op met ons.

Volg goed de uitleg die we geven bij het maken van een foto van uw ID en uzelf. Lukt het toch niet? Neem dan contact met ons op.

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we de identiteit van onze klanten kennen en hun identiteitsbewijs (ID) doorlopend controleren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. En helpen we financiële criminaliteit te bestrijden; bijvoorbeeld dat er geen misbruik van uw rekening of identiteit wordt gemaakt. 

Als wij geen actuele ID van u hebben en u zich na meerdere verzoeken niet identificeert, mogen we u dan ook geen diensten of producten meer leveren. Dan moeten we onze relatie met u opnieuw beoordelen en mogelijk beëindigen. U ontvangt dan bericht van ons.

Meer informatie over wat we doen om om financiële criminaliteit te voorkomen, leest u op de pagina Know Your Client

Als u er niet uitkomt, neem dan contact met ons op.

Over uw privacy bij identificatie

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan. 

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren. 

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Wanneer u zich met uw smartphone identificeert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zo lang als uw identiteitsbewijs. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag als u zelf klant bent bij ABN AMRO, of als het bedrijf waarvan u bestuurder bent een bankrekening bij ons heeft. Volgens de wet moeten we informatie over leningen, rente en rekeningen van onze klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN van deze klanten. Verder hebben we het BSN van klanten en bestuurders nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Daarom hebben wij ook uw BSN nodig als u bestuurder bent van een onderneming die bij ons een bankrekening heeft.

Voor meer informatie over het BSN, kijk op de website van Autoriteit Persoonsgegevens.

Als u alleen als bestuurder van een onderneming klant bent bij ABN AMRO, dan gebruiken we uw identificatie alleen daarvoor. Bent u zelf ook klant bij ABN AMRO? Dan gebruiken we uw identificatie ook daarvoor. U hoeft zich dan voor beide relaties met de bank maar één keer (opnieuw) te identificeren.