We gebruiken jouw persoonsgegevens om ons bedrijf en onze dienstverlening zo goed, betrouwbaar en efficiënt mogelijk te laten zijn. Daarbij horen de volgende 7 doelen:
Om overeenkomsten met jou te kunnen aangaan en uitvoeren. Zonder je persoonsgegevens kunnen we je bijvoorbeeld geen betaalrekening aanbieden en geen geld voor je overboeken van of naar je rekeningen.
We onderzoeken mogelijke trends, problemen, oorzaken van fouten en risico’s. Bijvoorbeeld om te controleren of nieuwe en bestaande regels goed kunnen worden nageleefd. Schade en klachten worden zo voorkomen. Ook kunnen we dan op tijd ingrijpen of waarschuwen als je bijvoorbeeld je schulden niet meer kunt terugbetalen. We moeten ook testen of systemen (die het mogelijk maken om onze diensten aan jou te kunnen verlenen of die we moeten gebruiken om aan de wet te kunnen voldoen) goed werken of onderzoeken of nieuwe technologieën ons beter helpen om bijvoorbeeld beter te voldoen aan de wet of om jou beter van dienst te zijn. We doen ook onderzoek naar economische trends. Soms in samenwerking met universiteiten. Dit helpt ons om meer inzicht te krijgen in de economie. We delen en/of publiceren geen onderzoeksresultaten of rapporten met andere partijen waaruit jouw persoonsgegevens af te leiden zijn.
Passen onze producten nog wel bij je wensen en verwachtingen? Om dit te kunnen onderzoeken, gebruiken wij jouw persoonsgegevens. We doen onderzoek naar trends en gebruiken persoonsgegevens om onze producten en diensten te analyseren en verder te ontwikkelen. We kunnen daarbij gebruik maken van nieuwe technologieën.
Je ontvangt tips en aanbiedingen die bij jou passen en je voordeel kunnen opleveren als klant. Wij gebruiken daarbij persoonsgegevens die wij van jou hebben gekregen. Bijvoorbeeld omdat je ooit informatie hebt aangevraagd over duurzame producten en diensten. Of omdat je al klant bent bij ons. We kunnen ook gebruikmaken van persoonsgegevens die we van anderen hebben gekregen. Bijvoorbeeld uit openbare databronnen en van marketingbureaus. We doen dat wel alleen als dat mag van de wet.
Wij zijn verplicht om de veiligheid en de integriteit van de financiële sector te bewaken. Daarom mogen we jouw persoonsgegevens gebruiken om (pogingen tot) strafbare of laakbare gedragingen te bestrijden of te voorkomen. Bijvoorbeeld bij fraude of terrorisme. Zo kunnen we onze veiligheid en integriteit, die van de financiële sector, onze medewerkers en jou als klant waarborgen. Wij kunnen je gegevens ook gebruiken voor onze interne en externe waarschuwingssystemen.
Wij spelen als bank een belangrijke rol in de samenleving. Binnen de grenzen van de wet, nemen we onze eigen verantwoordelijkheid en kunnen we ook deelnemen aan samenwerkingsverbanden met publieke partijen en met andere (financiële) instellingen. Vanuit onze specifieke maatschappelijke positie, willen we positief bijdragen aan bepaalde maatschappelijke problemen zoals schending van mensenrechten, milieu en klimaat. Voorbeelden zijn dat wij klanten helpen met verduurzamen van hun woning of bedrijf en deelnemen aan samenwerkingsverbanden met andere (financiële) instellingen op het gebied van bestrijding van terrorismefinanciering of ondermijnende criminaliteit en ernstige misdrijven.
We helpen mee met het bestrijden van financiering van terrorisme, witwassen en fraude. Bijvoorbeeld door ongebruikelijke transacties te melden of door mogelijke frauduleuze transacties te herkennen, te stoppen, en zo nodig bij jou te verifiëren. Ook vragen (buitenlandse) overheidsinstanties gegevens bij ons op als zij problemen of strafbare feiten willen onderzoeken. We controleren dan wel of daar een goede reden voor is.
Het recht op privacybescherming staat altijd centraal. We zullen altijd toetsen of gebruik van persoonsgegevens is toegestaan. Banken behoren tot een van de meest gereguleerde industrieën. Dit betekent dat wij aan veel regels moeten voldoen. Het gaat niet alleen om Europese of Nederlandse regels, maar ook om wetten uit andere landen. Hiervoor moeten we dus ook persoonsgegevens vastleggen, bewaren en soms aan bevoegde instanties geven. Ook hier toetsen we altijd eerst of dit is toegestaan.
Heb je geen overeenkomst met ons afgesloten? Dan verwerken wij je persoonsgegevens niet om een overeenkomst met je te sluiten en uit te voeren. We kunnen je persoonsgegevens wel gebruiken voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor fraudedetectie. We toetsen altijd eerst of het gebruik voor andere doeleinden is toegestaan.
We mogen jouw persoonsgegevens gebruiken voor andere doelen dan waarvoor jij de persoonsgegevens aan ons hebt gegeven. Het nieuwe doel moet dan wel passen bij het doel waarvoor je jouw persoonsgegevens in eerste instantie aan ons gegeven hebt. Dat heet in de wet ‘verenigbaar gebruik van gegevens’. De wet zegt niet precies wanneer dat het geval is, maar geeft wel aanknopingspunten:
We mogen je persoonsgegevens binnen onze groep voor bepaalde doelen delen. Dit mag voor interne administratieve doelen zoals het optimaliseren van de datakwaliteit en om de dienstverlening aan jou te verbeteren, omdat de wet zegt dat het moet, om beter en efficiënter te kunnen voldoen aan de wet of om te voldoen aan onze zorgplicht. Wij streven ernaar jou als klant meerwaarde te bieden in onze dienstverlening als je zowel zakelijk en particulier bij ons bankiert. Ook moeten wij onder andere op grond van de bankierseed en wettelijke verplichtingen je klantbelang altijd meewegen in onze besluiten. Als je bijvoorbeeld een lening bij ons aanvraagt, is het noodzakelijk om te weten of je al een lening, betaalrekening of spaargeld hebt bij een van onze dochtermaatschappijen. Zo kunnen wij een completer beeld krijgen van je financiële situatie voor je eigen financieel welzijn en het risicobeheer van onze groep.
Een ander voorbeeld is om, als groep, beter te kunnen voldoen aan de regels tegen witwassen en terrorismefinanciering. Ook bij fraudeonderzoek kan het noodzakelijk zijn dat persoonsgegevens binnen onze groep worden gedeeld. In al deze gevallen geldt dat we eerst toetsen of dit binnen de wettelijke kaders mag.
ABN AMRO maakt gebruik van centrale IT-systemen die het mogelijk maken om relevante persoonsgegevens tussen moeder- en dochtermaatschappij te delen, maar wel alleen voor gerechtvaardigde doeleinden. We hebben daarvoor passende technische en organisatorische maatregelen genomen om te waarborgen dat het delen van persoonsgegevens veilig en alleen voor die specifieke doeleinden wordt gedeeld zodat een verder onrechtmatig gebruik van je persoonsgegevens wordt voorkomen. ABN AMRO en haar groepsmaatschappijen kunnen op deze wijze bijvoorbeeld persoonsgegevens delen om adequaat en binnen een bepaald tijdsbestek op verzoeken van toezichthouders reageren, altijd met inachtneming van privacywetgeving en eventueel toepasselijke lokale wet- en regelgeving.
Als je een betaalrekening bij ons hebt en je wilt een verzekering afsluiten bij ABN AMRO Verzekeringen (joint venture ABN AMRO en NN Groep), delen wij de door jou opgegeven gegevens met ABN AMRO Verzekeringen om de verzekering te kunnen afsluiten en om onze wettelijke verplichtingen te kunnen nakomen. Dat doen we ook als we, onder omstandigheden, een verzekering afsluiten bij een andere verzekeraar. De privacyverklaring van de verzekeraar is van toepassing indien je een verzekering hebt afgesloten.
Hebben wij persoonsgegevens van je nodig om een overeenkomst met je af te sluiten? En wil je die toch niet geven, terwijl in de wet staat dat dat wel moet of zijn deze persoonsgegevens noodzakelijk voor de overeenkomst? Dan kunnen wij helaas geen overeenkomst met je aangaan. In de (online) formulieren die je soms moet invullen, zie je welke persoonsgegevens verplicht zijn.
Wil je dat wij jouw persoonsgegevens uit onze systemen verwijderen? Dat kan helaas niet voor verplichte of andere persoonsgegevens die wij nodig hebben. Bijvoorbeeld voor de uitvoering van de overeenkomst die je met ons hebt, of omdat wij verplicht zijn deze te bewaren volgens de wet, of vanwege een gerechtvaardigd belang van de bank.
Als je een bankkantoor bezoekt, kunnen wij camera-opnames van je maken. Dit is noodzakelijk om inbraak, diefstal en vandalisme te voorkomen en voor de veiligheid van onze klanten en medewerkers. Het is ook mogelijk om via telefoon, beeldbankieren en chat contact met ons op te nemen, bijvoorbeeld voor een hypotheekadvies. Wij kunnen opnamen maken van deze gesprekken. Dit doen wij om:
a) onze dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld om onze medewerkers te ondersteunen met nieuwe technieken, bijvoorbeeld het geautomatiseerd samenvatten en vastleggen van telefoongesprekken van onze klantenservice,
b) medewerkers te coachen te beoordelen
c) vanwege een wettelijke verplichting,
d) bewijs te kunnen leveren, of
e) fraude te voorkomen.
Het maken van opnamen valt onder dezelfde regels als andere persoonsgegevens. Je kunt van jouw rechten gebruikmaken, zoals het recht op inzage.