Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraude en veilig bankieren

Samen geven we oplichters geen kans

Fraude is nooit normaal! Toch?

1 op de 13 jongeren van 15 tot en met 17 jaar was vorig jaar slachtoffer van online oplichting. Ze hebben iets besteld, maar nooit ontvangen. Toch ondernemen ze opvallend weinig actie. Nemen jongeren fraude voor lief? Praat met je kind over online oplichting. Tip! Gebruik de fraudeverhalen van Sem en Emma.

Let op deze actuele oplichtingstrucs

Valse e-mails en sms’en namens ABN AMRO

Oplichters zijn nu actief via e-mail en sms. Ze doen alsof ze van ABN AMRO zijn en vragen om je gegevens te controleren. Klik niet op de link in het valse bericht. Wij vragen nooit om via een link direct in te loggen in de ABN AMRO app of Internet Bankieren. Stuur valse e-mails naar valse-email@nl.abnamro.com en valse sms'jes naar 097 008 101 095. Tip: verwijder daarna het bericht.

Neptelefoontjes van instanties

Oplichters bellen steeds vaker met 06-nummers. Ze doen zich voor als medewerker van een instantie, zoals de politie. Veelgebruikt is een Engelstalig telefoontje uit naam van The National Police of Dutch Supreme Court. Er speelt een bandje af en je hoort bijvoorbeeld dat je BSN-nummer is misbruikt. Ga niet in op vragen aan de telefoon. Geef nooit je gegevens door om je identiteit te controleren en maak geen geld over om het veilig te stellen. Echte instanties vragen je dit niet.  

Bankhelpdeskfraude

Oplichters doen zich steeds vaker voor als bankmedewerker. Een nep-bankmedewerker belt je met een telefoonnummer dat hetzelfde is als dat van de bank. Zo’n ‘medewerker’ zegt bijvoorbeeld dat iemand anders toegang heeft tot je rekening. En stelt voor je op afstand te helpen. Installeer nooit software op je computer, waarmee zo’n ‘medewerker' kan meekijken in je bankomgeving. Wij vragen je nooit of je software wilt downloaden.

Dit is ook belangrijk voor jou

Een oplichtingstruc of ABN AMRO?

Vraag je je soms af of een telefoontje of bericht echt van ABN AMRO komt of van een oplichter? Echt en nep zijn moeilijk van elkaar te onderscheiden. Er bestaat een manier om snel oplichters te herkennen die zich voordoen als bankmedewerker: weet wat wij je never ever nimmer nooit vragen. 

Nieuw: Gesprek Check

'Hallo, je spreekt met ABN AMRO’. Twijfel je over wie je aan de telefoon hebt? Als wij je bellen, kun je vanaf nu vragen om een Gesprek Check. De adviseur stuurt je dan een bericht in de ABN AMRO app of in Internet Bankieren ter bevestiging van het gesprek. Zo weet je met wie je belt en kun je fraude voorkomen. 

Tip: zet je veiligheidstools aan

Het zal je maar gebeuren: slachtoffer worden van fraude en je geld kwijt zijn. Wil je zelf iets extra’s doen om je geld nóg beter te beschermen? Je kunt maatregelen nemen om het oplichters moeilijker te maken. Leer de 5 gratis veiligheidstools kennen, stel ze zelf in en reken af met fraude.