Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

De ABN AMRO app activeren met uw identiteitsbewijs

Moet u de ABN AMRO app (opnieuw) activeren? Meer dan uw toestel, pas- en rekeningnummer en uw identiteitsbewijs heeft u daarvoor niet nodig. Hoe het werkt? We leggen het u graag uit. Ook geven we handige tips voor als het niet meteen lukt.

ABN AMRO

Hoe werkt activeren met mijn identiteitsbewijs?

De ABN AMRO app gebruikt de nieuwste beveiligingsmethoden. Zoals het bevestigen van uw identiteit met behulp van uw toestel en identiteitsbewijs (ID). Tijdens het activeren leest uw toestel de chip in uw ID en maakt u een foto. Zo weten wij zeker dat u het zelf bent die de app activeert.

ABN AMRO

Is mijn identiteitsbewijs geschikt?

Heeft u een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning met NFC-chip? Daarmee kunt u de ABN AMRO app activeren. Op de chip staan bijvoorbeeld uw foto en uw naam. Een geschikt identiteitsbewijs met NFC-chip herkent u aan het symbool zoals op de afbeelding. De meeste paspoorten en identiteitskaarten hebben een NFC-chip als ze na 2001 zijn uitgegeven. Voor rijbewijzen geldt dit vanaf 2016.

Bekijk de hulpvideo of handleiding

Vindt u het fijn om naar de uitleg te kijken en te luisteren? In de video hiernaast laat onze adviseur zien hoe u de ABN AMRO app met uw identiteitsbewijs activeert.

Wilt u een geschreven uitleg met plaatjes? Bekijk dan de handleiding. Hierin vertellen we stap voor stap hoe u de app downloadt, activeert en voor het eerst gebruikt. 

Tips bij activeren van de app

Tip 1: zo maakt u een foto van uw ID

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Zorg dat de camera van uw telefoon schoon is.
  • Gebruik een rustige, donkere achtergrond.
  • Zorg voor goede verlichting als u de foto maakt.
  • Voorkom glans van de lichtbron (flitser of lamp) op uw identiteitsbewijs. Gebruikt u een identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning? Zet dan de kaart rechtop neer. Zo maakt u de kans op glans kleiner.
  • Zorg ervoor dat uw kaart of de fotopagina van uw paspoort helemaal in het kader op uw scherm past.
Tip 2: zo maakt u een scan van uw ID

Tijdens het activeren van de ABN AMRO app vragen we u een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Heeft uw telefoon een hoesje? Haal dit er dan af. Zo werkt de chiplezer in uw telefoon beter.
  • Zet NFC aan via de instellingen op uw telefoon.
  • Wordt de NFC-chip niet direct gevonden door uw telefoon? Beweeg uw telefoon dan langzaam van links naar rechts en van boven naar beneden over het document. Zo scant u het hele document.
  • Uw telefoon trilt als de chip is gevonden. Laat nu uw telefoon op deze plek liggen. Beweeg uw telefoon niet, totdat u de melding ziet dat het scannen klaar is.
Tip 3: zo maakt u een foto van uzelf

We vragen u een foto van uzelf te maken. Zo controleren we of u de persoon op het identiteitsbewijs bent. Een aantal tips:

  • U maakt de foto met de camera aan de voorkant van uw telefoon. Zorg dat deze camera schoon is.
  • Gebruik een rustige achtergrond. Lukt de foto niet? Probeer dan verschillende achtergronden.
  • Kies een plek die goed is verlicht. Draai met uw gezicht bijvoorbeeld naar een raam of lamp.
  • Draagt u een hoed of pet? Zet deze dan af.
  • We zien graag uw gehele gezicht. Zorg er dus voor dat uw gezicht niet is bedekt met een sjaal, zonnebril of uw haar.
  • Houd uw gezicht in het midden van de rode cirkel op uw telefoon. En houd uw telefoon op ooghoogte.
Tip 4: zo activeert u de app zonder ID

Heeft u geen identiteitsbewijs dat geschikt is om de ABN AMRO app te activeren? Of lukt het u toch niet om de app te activeren met uw identiteitsbewijs? U kunt de ABN AMRO app ook activeren met uw e.dentifier en uw betaalpas. Kies dan voor 'Activeren met e.dentifier' als u de app op uw telefoon gaat activeren. 

Tips bij activeren van de app

Tip 1: zo maakt u een foto van uw ID

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Zorg dat de camera van uw telefoon schoon is.
  • Gebruik een rustige, donkere achtergrond.
  • Zorg voor goede verlichting als u de foto maakt.
  • Voorkom glans van de lichtbron (flitser of lamp) op uw identiteitsbewijs. Gebruikt u een identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning? Zet dan de kaart rechtop neer. Zo maakt u de kans op glans kleiner.
  • Zorg ervoor dat uw kaart of de fotopagina van uw paspoort helemaal in het kader op uw scherm past.

Tip 2: zo maakt u een scan van uw ID

Tijdens het activeren van de ABN AMRO app vragen we u een scan van uw identiteitsbewijs te maken. Een paar tips:

  • Heeft uw telefoon een hoesje? Haal dit er dan af. Zo werkt de chiplezer in uw telefoon beter.
  • Zet NFC aan via de instellingen op uw telefoon.
  • Wordt de NFC-chip niet direct gevonden door uw telefoon? Beweeg uw telefoon dan langzaam van links naar rechts en van boven naar beneden over het document. Zo scant u het hele document.
  • Uw telefoon trilt als de chip is gevonden. Laat nu uw telefoon op deze plek liggen. Beweeg uw telefoon niet, totdat u de melding ziet dat het scannen klaar is.

Tip 3: zo maakt u een foto van uzelf

We vragen u een foto van uzelf te maken. Zo controleren we of u de persoon op het identiteitsbewijs bent. Een aantal tips:

  • U maakt de foto met de camera aan de voorkant van uw telefoon. Zorg dat deze camera schoon is.
  • Gebruik een rustige achtergrond. Lukt de foto niet? Probeer dan verschillende achtergronden.
  • Kies een plek die goed is verlicht. Draai met uw gezicht bijvoorbeeld naar een raam of lamp.
  • Draagt u een hoed of pet? Zet deze dan af.
  • We zien graag uw gehele gezicht. Zorg er dus voor dat uw gezicht niet is bedekt met een sjaal, zonnebril of uw haar.
  • Houd uw gezicht in het midden van de rode cirkel op uw telefoon. En houd uw telefoon op ooghoogte.

Tip 4: zo activeert u de app zonder ID

Heeft u geen identiteitsbewijs dat geschikt is om de ABN AMRO app te activeren? Of lukt het u toch niet om de app te activeren met uw identiteitsbewijs? U kunt de ABN AMRO app ook activeren met uw e.dentifier en uw betaalpas. Kies dan voor 'Activeren met e.dentifier' als u de app op uw telefoon gaat activeren. 

ABN AMRO

Hulp bij activeren op een nieuwe telefoon

Heeft u een nieuwe telefoon? Als u de ABN AMRO app downloadt en activeert, kunt u snel weer bij uw bankzaken. We helpen u graag op weg.

Vragen over activeren van de app

U kunt de ABN AMRO app op uw mobiele toestel gebruiken, als u een ABN AMRO betaalrekening en Internet Bankieren heeft.

U kunt de ABN AMRO app gebruiken op een toestel met iOS, iPadOS of Android. Apple (van iOS/iPadOS) en Google (van Android) geven meerdere keren per jaar beveiligingsupdates uit. Deze updates beschermen uw telefoon of tablet. Krijgt een toestel die update niet meer? Dan is deze niet goed beschermd.

Google, Apple en fabrikanten bepalen zelf wanneer een toestel geen updates krijgt. Vaak gebeurt dit bij oudere toestellen. U kunt dan geen nieuwe versie van iOS, iPadOS of Android installeren en krijgt geen beveiligingsupdates meer.   

We vinden het belangrijk dat u de ABN AMRO app op een toestel gebruikt dat volledig beschermd is. Daarom werkt de app alleen op telefoons en tablets met een nieuwere versie van iOS, iPadOS of Android. Kunt u de app niet downloaden? Misschien is uw toestel verouderd of moet u een nieuwere versie van uw software installeren.

Op deze toestellen werkt de ABN AMRO app

Wilt u de ABN AMRO app installeren en activeren voor een minderjarige? We laten u stap voor stap zien hoe eenvoudig het werkt.

Het kan zijn dat u opnieuw de vraag krijgt om uw toestel te registreren. Dit gebeurt in de volgende gevallen:

  • U heeft de app verwijderd, en opnieuw geïnstalleerd.
  • U installeert de app op een nieuw toestel.
  • U heeft 3 keer een verkeerde identificatiecode ingevuld.
  • U heeft via de app of Internet Bankieren uw toestel verwijderd uit uw overzicht van geregistreerde toestellen.
  • U heeft de app geïnstalleerd, maar u heeft deze langer dan 1 jaar niet op dat toestel gebruikt.
  • U heeft een nieuwe iPhone of iPad in gebruik genomen en een backup vanuit iCloud teruggezet.

Deelt u uw toestel met iemand anders? Of heeft u een privé en zakelijke rekening bij ons? Dan kunt u een extra profiel toevoegen aan de app. Met ieder profiel kunt u apart inloggen. Want ieder profiel heeft zijn eigen rekening en eigen identificatiecode. En als u wilt, kunt u ieder profiel een eigen foto geven. Let op: als u meer dan één profiel instelt, wordt inloggen met vingerafdruk of gezichtsherkenning uitgeschakeld. U kunt dan alleen inloggen met de identificatiecode.

Zo voegt u een profiel toe:

  1. Ga naar het inlogscherm van de app
  2. Tik op de afbeelding van een bestaand profiel. U krijgt nu een overzicht van alle profielen
  3. Tik op Profiel toevoegen en volg de stappen

Gelukt? Zo logt u in met een ander profiel:

  1. Open de app en tik op de profielfoto
  2. Tik op het profiel waarmee u wilt inloggen
  3. Log in

Als u de ABN AMRO app wilt activeren voor uw privérekening en uw zakelijke rekening, activeert u de app eerst voor uw privérekening. Daarna voegt u in de app een extra, zakelijk profiel toe. Volg onderstaande stappen.

ABN AMRO app activeren voor privérekening

  1. Download de ABN AMRO app op een telefoon of tablet met Android of iOS (Apple)
  2. Pak de betaalpas van uw privérekening en uw identiteitsbewijs
  3. Open de app en tik op de app activeren voor gebruik. Volg alle stappen om de app te activeren en uw toestel te registreren

Voeg uw zakelijk profiel toe in de ABN AMRO app

  1. Open de ABN AMRO app op uw toestel
  2. Pak de betaalpas van uw zakelijke rekening
  3. Ga naar het inlogscherm van de ABN AMRO app, maar log niet in
  4. Tik op de foto en op Profiel toevoegen
  5. Vul uw zakelijke rekening- en pasnummer in en volg de stappen

Uw zakelijk profiel is klaar voor gebruik. Lees meer over het zakelijk profiel.

Vragen over activeren met identiteitsbewijs

Ja, dit is veilig. We doen er alles aan om uw persoonlijke gegevens veilig te verwerken. De ABN AMRO app voldoet aan de laatste veiligheidseisen. Uw gegevens worden versleuteld en via een veilige verbinding naar ons verstuurd. We controleren de informatie om zeker te weten dat u bent wie u zegt te zijn. 

Voor meer informatie en tips rond veiligheid, ga naar:

Veilig bankieren op uw mobiel

Dit is ter controle. We vergelijken uw foto met de foto op het ID en de gegevens die we uit uw ID halen. Zo weten we dat u de persoon bent die u zegt te zijn.  

Is uw telefoon niet meer dan 5 jaar oud? Dan zit er waarschijnlijk een NFC-lezer in. Hiermee scant uw telefoon de chip in uw ID. Bij iPhones kan dit vanaf iPhone 7. Bij Android verschilt dit per toestel. Om te zien of uw telefoon een NFC-lezer heeft, kunt u in het menu zoeken op NFC.

Heeft u een budget toestel? Dan zit er mogelijk geen NFC-lezer in.   

Heeft u een paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsvergunning met NFC-chip? Daarmee kunt u de ABN AMRO app activeren. Op de chip staan bijvoorbeeld uw foto en uw naam. Een geschikt identiteitsbewijs met NFC-chip herkent u aan het symbool zoals op de afbeelding. De meeste paspoorten en identiteitskaarten hebben een NFC-chip als ze na 2001 zijn uitgegeven. Voor rijbewijzen geldt dit vanaf 2016.

ABN AMRO

Lukt het niet om de ABN AMRO app te activeren met uw identiteitsbewijs? Dan kunt u de app activeren met een e.dentifier. In de ABN AMRO app handleiding leest u hoe u dit doet.

Heeft u zelf geen e.dentifier? U kunt gerust de e.dentifier van een familielid of huisgenoot lenen. Als dat niet mogelijk is, kunt u een e.dentifier bestellen.

Zonder toestemming kunt u de ABN AMRO app niet met uw ID activeren. Wij geven u dan de mogelijkheid om de activatie af te ronden met de e.dentifier.        

Vragen over inloggen met de app

Heeft u de ABN AMRO app op uw mobiele toestel geïnstalleerd? Dan kunt u gewoon blijven bankieren op uw pc of laptop. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om de app alleen te gebruiken voor het inloggen in Internet Bankieren. Natuurlijk kunt u ook bankieren met de app, maar dat hoeft niet.

Ja, u kunt nog steeds inloggen in Internet Bankieren met de e.dentifier als u de app heeft geïnstalleerd. Wel nemen we in de toekomst afscheid van de e.dentifier. De ABN AMRO app vervangt dan de e.dentifier. 

U kunt nu ook al de e.dentifier vervangen met de app. U gebruikt dan de app om in te loggen in Internet Bankieren op uw PC of laptop. Dit is niet alleen handig omdat uw telefoon vaak al in de buurt ligt. Het is ook veiliger, want u kunt de app - en de beveiliging - steeds updaten naar de laatste versie.

Lees meer over inloggen met de app.

Gaat u voor het eerst de ABN AMRO app gebruiken? Dan kiest u zelf uw 5-cijferige identificatiecode.

Geen zorgen, u kunt zelf een nieuwe identificatiecode instellen via het openingsscherm in de app:    

  1. Open de app (log niet in)
  2. Tik rechtsboven op het icoontje met het vraagteken
  3. Tik op Ik ben mijn identificatiecode vergeten
  4. Tik op Identificatiecode opnieuw instellen en volg de stappen
  1. Ga in de app naar Profiel
  2. Tik op '5-cijferige identificatiecode wijzigen' onder 'Toegang en gebruik'
  3. Vul uw huidige identificatiecode in
  4. Vul uw nieuwe identificatiecode in
  5. Vul de nieuwe identificatiecode nog een keer in ter bevestiging

Overige vragen

Is alleen het laatste cijfer veranderd? Dan past u uw pasnummer eenvoudig aan in de ABN AMRO app.

  1. Tik op Profiel
  2. Tik op 'nieuw pasnummer instellen' onder 'toegang en gebruik' en verander uw pasnummer  

Zijn er andere cijfers veranderd dan alleen het laatste cijfer van uw pasnummer? Verwijder dan uw toestelregistratie en registreer opnieuw.

  1. Tik op Profiel
  2. Tik op Geregistreerde toestellen
  3. Tik op de prullenbak achter de naam van uw toestel
  4. Bevestig met uw identificatiecode

Hierna activeert u de ABN AMRO app opnieuw. Hier heeft u uw identiteitsbewijs voor nodig.

  • Met de ABN AMRO app: ga naar Profiel > Toegang en gebruik > Geregistreerde toestellen 
  • Met Internet Bankieren:  mobiele toestellen beheren

Hier kunt u bijvoorbeeld een registratie verwijderen van een telefoon die u niet meer gebruikt.

Soms ziet u uw toestel meer dan één keer staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u op dit toestel de ABN AMRO app heeft verwijderd en opnieuw heeft geïnstalleerd. U heeft het toestel dan namelijk ook weer opnieuw geregistreerd. U kunt eventuele dubbele vermeldingen in het overzicht gewoon verwijderen. Laat in dat geval alleen de registratie met de laatste datum staan.