Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Ik heb ‘t wel geleerd, maar toen niet gedaan

Fraude is nooit normaal!

Emma (17) woont samen met haar ouders en 2 zusjes. Ze volgt volwassenenonderwijs om haar havodiploma te halen, en heeft een bijbaantje als kassière bij een supermarkt. Emma heeft samen met een van haar beste vriendinnen een oorpiercing laten zetten. Uit voorzorg wil ze alvast een nieuwe zoutoplossing kopen, want die ze nu heeft is bijna op.

 

"Op de verpakking stond de naam van de webshop"

Emma googelt op 'ontsmettingsspray piercing' en klikt op een van de websites. "Er stonden duidelijke en nette foto’s op de website. En de verpakking van de zoutoplossing was van hun eigen merk. Dat gaf een vertrouwd gevoel. Ik heb betaald via iDEAL en kan bijna zweren dat ik een bevestigingsmailtje heb gekregen."

"Die zoutoplossing heb ik nooit ontvangen"

Ongeveer een maand later wordt Emma wakker met een beetje een opgezet oor. "Ik dacht toen: huh, ik had toch zoutoplossing besteld? Ik heb toen gelijk op mijn rekening gekeken en zag dat er op 30 november een bedrag van € 6,25 was afgeschreven." Emma heeft de zoutoplossing helaas nooit ontvangen. "Ik dacht wel even: shit. Maar gelukkig was het een klein bedrag."

"Ik heb er verder niets mee gedaan"

Emma vond het op dat moment te veel moeite om aangifte te doen voor zo’n klein bedrag. Ze realiseert zich dat ze het misschien wél had moeten doen. "Als veel mensen voor een klein bedrag opgelicht worden, is dat natuurlijk makkelijk veel geld verdienen voor een oplichter. Nu check ik een webshop altijd, ook bij kleinere bedragen."

"Er zijn best veel webshops waar je die zoutoplossing kunt kopen. En online is het toch goedkoper. Ondanks dat m’n moeder me heeft geleerd dat je altijd moet checken of een webshop betrouwbaar is, heb ik het toen niet gedaan. Achteraf is dat natuurlijk niet slim!"

Meld fraude ook bij ons, dan gaan we je helpen

Doe bij aankoopfraude altijd eerst aangifte bij de politie (voor de strafrechtelijke vervolging). Meld het daarna ook bij ons. We gaan dan ons best doen om je te helpen. Goed om te weten: onder bepaalde voorwaarden  kun je de naam en adresgegevens van de oplichter bij ons opvragen en een rechtszaak starten. Meld fraude dus altijd, ook als je twijfelt. Zo help je mee om oplichters te ontmaskeren en valse websites uit de lucht te halen.

Ouders, wist je dat...

Jongeren zijn veel vaker slachtoffer van aankoopfraude dan volwassenen. Vorig jaar zelfs 1 op de 13! Uit onderzoek onder 15- tot en met 17-jarigen blijkt dat ze minder gevaren zien. Ze weten weinig van de risico’s van online oplichting en maken zich er geen zorgen over. Het lijkt er dus op dat jongeren fraude voor lief nemen. Maar fraude is nooit normaal! Praat met elkaar over veilig bankieren en maak je kind(eren) bewust van de risico’s. Word je kind toch slachtoffer van fraude? Moedig het dan aan om aangifte te doen bij de politie en de fraude ook bij ons te melden. 

Herken de nepshops tussen alle webshops

Tegenwoordig shoppen we veel online. Dat weten fraudeurs ook en dus slaan ze toe via sociale media en nepshops. Lees deze tips die je helpen veilig online te shoppen.

  1. Blijf logisch nadenken en vergelijk prijzen. Soms is een prijs echt te mooi om waar te zijn of onlogisch (zoals € 28,32).
  2. Controleer of de webshop een keurmerk heeft. De meest bekende keurmerken zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.
  3. Bekijk de contact- en bedrijfsgegevens van de webshop zoals KVK-nummer, btw-nummer, vestigingsadres en telefoonnummer. En controleer deze ook.
  4. Controleer de gegevens van een verkoper op de  website van de politie . Zoals rekeningnummer, e-mailadres, telefoonnummer en url van de webshop.
  5. Lees reviews van andere klanten. Via Google zijn deze ervaringen makkelijk op te zoeken.
  6. Gebruik de ScamCheck om te checken hoe groot de kans is dat een website onveilig is.

Lees ook deze fraudeverhalen

"Ik heb meteen al m'n vrienden gewaarschuwd"

Sem is een 17-jarige student. Hij kocht 2 paar schoenen in een nepwebshop en werd slachtoffer van aankoopfraude. Sem vertelt: "Als je jong bent, geloof je het misschien sneller. Maar dit gebeurt je één keer en daarna nooit meer. Ik heb wél meteen al m’n vrienden gewaarschuwd."

"Pas na die € 2.200 viel het kwartje"

Shanti is een 19-jarige studente. Ze heeft meerdere bijbaantjes om geld te verdienen. Als extraatje mag ze de jas van haar oma verkopen. Shanti is opgelicht via Marktplaats. Ze deelt haar verhaal omdat ze het achteraf een stomme actie vindt van zichzelf. 

"Ik ben opgelicht"

Dit is Larissa, 28 jaar. Ze kocht dure laarzen in een nepwebshop en werd slachtoffer van internetfraude. Larissa vertelt: "Ik zei altijd, dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. De reviews waren vol lof over de goede service. Ik dacht echt, dat zit wel goed."