Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Fraudeslachtoffer Shanti vertelt hoe ze werd opgelicht via Marktplaats.

Pas na die € 2.200 viel het kwartje

#Fraudeverhalen

Shanti is een 19-jarige studente en ze woont met haar ouders en broertje en zusjes in Houten. Ze heeft meerdere bijbaantjes om geld te verdienen voor onder andere haar studie en rijlessen. Voor een student is een extraatje natuurlijk mooi meegenomen. Daarom mag ze de jas van haar oma op Marktplaats verkopen. Om het contact met een mogelijke koper makkelijker te maken, besluit ze haar 06-nummer op Marktplaats te zetten.

 

"Ik zocht er niks achter"

Al snel krijgt Shanti via WhatsApp een berichtje van een mevrouw die de jas wil kopen. Ze appen wat heen en weer en de vrouw vertelt dat ze eerder slechte ervaringen heeft gehad. Ze wil er dus eerst zeker van zijn dat Shanti echt is wie ze zegt dat ze is. Op zich niks vreemds want je hoort wel vaker dat mensen voorzichtig zijn. De vrouw vraagt of ze Shanti via WhatsApp een linkje mag sturen om haar gegevens op Marktplaats te controleren. Shanti vindt het wel een beetje gek, want dat had ze al een keer gedaan. Toch? Maar ze denkt: waarom ook niet, dan ben ik die jas kwijt, en ze besluit om op het linkje te klikken. Het linkje gaat rechtstreeks naar een pagina die achteraf heel erg op de echte pagina van Marktplaats lijkt waar Shanti haar gegevens kan controleren. Er valt haar op dat moment niks vreemds op, dus ze geeft aan dat ze bij ABN AMRO bankiert, wordt automatisch naar haar bankierenapp doorgestuurd, logt in en klikt op 'bankgegevens bevestigen'. Het gaat allemaal heel makkelijk. Op een kort bedankje na hoort ze nooit meer iets van die mevrouw. Ze denkt: ach ja, zo gaat dat, en zoekt er verder niets achter.

"Huh, wat gebeurt hier?"

Een paar weken later zit Shanti rustig op haar kamer een serie te kijken als ze een melding op haar telefoon krijgt: 'Google Pay staat klaar'. Best gek, want ze gebruikt Google Pay helemaal niet. Voor de zekerheid kijkt ze in haar mobiel-bankierenapp. Tot haar verbazing ziet ze dat er een bedrag van € 2.200 van haar spaarrekening naar haar lopende rekening is overgeboekt. Hoe kan dat nou? In paniek boekt ze het geld terug naar haar spaarrekening en belt direct de bank. Terwijl Shanti met de medewerkster van ABN AMRO aan de telefoon zit, blijkt dat iemand anders toegang heeft tot haar rekening. Want op hetzelfde moment probeert de oplichter een bedrag van € 2.500 over te boeken. Shanti boekt al het geld van haar betaal- naar haar spaarrekening en de medewerkster blokkeert de spaarrekening direct. Zo kan er niemand meer bij en Shanti's spaargeld is veilig.

"Toen pas viel het kwartje dat ik was opgelicht"

Shanti wordt gelijk doorverbonden met een medewerkster van de afdeling Fraude. Zij stelt allerlei vragen om te achterhalen hoe het kan dat iemand anders toegang heeft tot de rekening van Shanti. Pas toen ze vroeg of Shanti misschien iets op Marktplaats had gekocht, viel het kwartje. Achteraf blijkt dat de oplichters dus al ruim 2 weken toegang hadden tot haar rekening en rustig hun kans afwachtten. Ze hadden zelfs haar adres, telefoonnummer en e-mailadres veranderd. De bank had Shanti dus nooit meer kunnen bereiken.   

"Toen ik erachter kwam dat iemand anders toegang had tot mijn rekening, was ik in paniek. Ik moest zelfs een beetje huilen en ik dacht: wat gebeurt hier? Achteraf vind ik het gewoon stom van mezelf, echt een stomme actie."

"Dat overkomt alleen anderen, mij niet!"

Nog altijd denkt ruim 90% van alle mensen: dat overkomt mij niet. Voor deze mensen heeft Shanti een boodschap: "Onderschat het niet. Alles wordt tegenwoordig zo goed nagemaakt, ze hebben een geraffineerd verhaal en alles gaat zo snel. Ik dacht ook dat het mij niet zou overkomen. Wel dus."

Bekijk een deel van het interview met Shanti

In de video beschrijft Shanti het moment waarop ze ziet dat € 2.200 van haar spaarrekening naar haar lopende rekening gaat.

Lees ook deze fraudeverhalen

"In één keer was m’n rekening leeg"

Johnny is 32 jaar, single en woont in Den Haag. Hij heeft via een datingapp contact met een leuke jongen. Het voelt heel vertrouwd en er is echt een klik. Toch? Johnny is slachtoffer van phishing. Hij deelt zijn verhaal om anderen te waarschuwen dat oplichters inspelen op je gevoelens.

"Ik dacht echt dat het mijn zoon was"

Gina is 56 jaar werkt in de zorg en woont in Rotterdam. Tijdens een drukke dag op haar werk krijgt ze een appje van haar zoon: "Mam, ik heb je hulp nodig". Gina is opgelicht via WhatsApp. Ze deelt haar verhaal om mensen te waarschuwen dat ze echt alert moeten zijn.

"Ik dacht: hoe stom kun je zijn"

Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."

"Ik ben erin getrapt"

Dit is Heidi, 41 jaar. Ze kocht concertkaarten op Marktplaats en werd slachtoffer van internetfraude. Heidi vertelt: "Het was bijna te mooi om waar te zijn. Het concert was helemaal uitverkocht, dus ik heb meteen een berichtje gestuurd. Ik vertrouwde het op het moment dat zij haar telefoonnummer gaf en ik haar kon bellen. Zo ben ik in de val gelokt."