Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Ik ben opgelicht

#Fraudeverhalen

"Ik zei altijd: dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. En de reviews waren vol lof over de goede service. Achteraf denk ik: waarom heb ik er voor een besparing van € 55 voor gekozen om de laarzen via een webshop te kopen en niet naar m’n vader geluisterd? Ik weet nu: bij twijfel, doe het niet. Ook niet als je kunt besparen."

Larissa (28) woont in Almere en ze is gek op schoenen. Dus als ze van haar vader een cadeau voor haar verjaardag mag uitzoeken, hoeft ze niet lang na te denken. Ze wil graag een paar limited edition laarzen van Uggs. Ze vindt ze op het internet, bestelt de laarzen, maar ontvangt ze helaas nooit. Larissa heeft ze gekocht in een nepwebshop en is slachtoffer van internetoplichting.

 

"Ik ging kijken waar die laarzen het goedkoopst waren"

Larissa’s vader wil haar een keertje extra verwennen voor haar verjaardag. Geen luchtje of geld, maar echt een mooi cadeau. Larissa is een schoenenfanaat. Ze wil er graag warmpjes bij lopen, dus valt haar keuze op een paar limited edition laarzen van Uggs. “Ik ging kijken waar ik die het goedkoopst kon kopen.” Larissa vergelijkt verschillende sites en winkels en komt uiteindelijk uit bij een webshop. “De reviews die ik heb bekeken waren prima. Dus ik dacht: er kan niks misgaan.” Ze zegt tegen haar vader dat ze Uggs heeft gevonden die ze supergraag wil hebben en dat ze in de webshop goedkoper zijn dan in een winkel. Haar vader vraagt: weet je het zeker? Het is ook fijn om in een winkel te kopen. Want dan loop je de winkel uit mét schoenen. “Maar pap, ik heb de reviews gelezen dus het moet goed komen.” Larissa bestelt de laarzen en krijgt keurig een bevestiging per e-mail dat ze de laarzen binnen 2 weken ontvangt.

"We kregen gelukkig iemand aan de lijn"

2 weken later heeft Larissa haar nieuwe laarzen nog niet ontvangen. Ze vraagt elke dag aan haar vader of hij al iets heeft gezien. "Ik kreeg toen al een beetje een onderbuik gevoel dat het niet klopte." Ze besluit nog een paar dagen te wachten. Als ze dan nog niets hebben ontvangen, stuurt ze een e-mail. Maar ze krijgt géén reactie. Dus besluiten Larissa en haar vader telefonisch contact op te nemen. "We hebben 8 minuten in de wacht gestaan, en toen kregen we gelukkig iemand aan de lijn." De vrouw aan de andere kant van de lijn is kortaf. Ze vertelt dat ze veel bestellingen hebben ontvangen en dat ze te weinig personeel hebben om alle telefoontjes en e-mails te beantwoorden. Maar ze belooft Larissa dat ze over uiterlijk een week de laarzen in huis heeft. "En anders mocht ik weer bellen, zei die vrouw."

"M’n vader zei: ik denk dat we ons geld kwijt zijn"

Weer 2 weken later zijn de laarzen er nog steeds niet. "Ik keek mijn vader aan en zei: en nu? Hij zei: lieve schat, ik denk dat we ons geld kwijt zijn." Larissa is teleurgesteld en verdrietig. Ze had zich er zo op verheugd. Zij en haar vader besluiten nog een keer te bellen. Maar ze horen meteen een bandje met het bericht dat het telefoonnummer niet meer in gebruik is. Later leest Larissa op social media dat er nog meer mensen via deze nepwebshop zijn opgelicht en dat die zich gingen aanmelden voor Radar. Larissa wilde hier niet aan meedoen, omdat ze zich schaamde en liever anoniem wilde blijven. Toen ze de uitzending van Radar op tv had gezien, was ze wel blij dat ze niet de enige was die zo naïef is geweest. 

"Ik schaam me ervoor dat ik ben opgelicht"

Larissa vertelt: "Ik weet waar je op moet letten, maar ik was meer gefocust op die laarzen en de reviews waren goed." Toen Larissa zich realiseerde dat ze was opgelicht, kreeg ze een heel naar gevoel van binnen. "Ik heb altijd tegen iedereen gezegd dat ik er nooit in zou trappen. Dus ik schaamde me er eigenlijk wel voor, want het is natuurlijk niet zo slim dat ik erin ben getrapt. Ik weet nu dat het iedereen kan overkomen, dus ik neem mijn woorden terug."

Herken de nepshops tussen alle webshops

We winkelen steeds meer online. Dit weten oplichters ook, en daarom maken ze nepwebshops. Lees deze tips die u helpen veilig online te winkelen.

  1. Gebruik een veilige wifiverbinding.
  2. Controleer of de webshop een keurmerk heeft. Bekende keurmerken zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.
  3. Bekijk de contact- en bedrijfsgegevens van de webshop zoals KVK-nummer, btw-nummer, vestigingsadres en telefoonnummer. Controleer deze ook.
  4. Controleer de gegevens van de verkoper zoals rekeningnummer, e-mailadres, telefoonnummer en webadres op de website van de politie .
  5. Lees reviews van andere klanten. Je kunt deze gemakkelijk vinden via Google.
  6. Betaal veilig, bijvoorbeeld via iDEAL, via PayPal of met een creditcard.

Lees ook deze fraudeverhalen

"Pas na die € 2.200 viel het kwartje"

Shanti is een 19-jarige studente. Ze heeft meerdere bijbaantjes om geld te verdienen. Als extraatje mag ze de jas van haar oma verkopen. Shanti is opgelicht via Marktplaats. Ze deelt haar verhaal omdat ze het achteraf een stomme actie vindt van zichzelf. 

"In één keer was m’n rekening leeg"

Johnny is 32 jaar, single en woont in Den Haag. Hij heeft via een datingapp contact met een leuke jongen. Het voelt heel vertrouwd en er is echt een klik. Toch? Johnny is slachtoffer van phishing. Hij deelt zijn verhaal om anderen te waarschuwen dat oplichters inspelen op je gevoelens.

"Ik dacht echt dat het mijn zoon was"

Gina is 56 jaar werkt in de zorg en woont in Rotterdam. Tijdens een drukke dag op haar werk krijgt ze een appje van haar zoon: "Mam, ik heb je hulp nodig". Gina is opgelicht via WhatsApp. Ze deelt haar verhaal om mensen te waarschuwen dat ze echt alert moeten zijn.

"Ik dacht: hoe stom kun je zijn"

Dit is Oman, 43 jaar. Hij zit midden in een verbouwing als hij een valse sms ontvangt en slachtoffer wordt van smishing. Oman vertelt: "Ik heb echt weleens gedacht: hoe stom kun je zijn, als je verhalen van anderen hoort dat ze zijn opgelicht. En dan overkomt het jezelf. Ik dacht écht dat het een sms van de bank was."