Sem (17) woont samen met zijn ouders en een oudere zus. Hij doet een mbo-opleiding in Utrecht en heeft een bijbaantje. Net als andere jongens van zijn leeftijd, loopt Sem graag op sneakers van bekende merken. Op Instagram komt hij een account tegen dat zijn aandacht trekt. En het valt hem op dat het account ook door een aantal bekende Nederlanders wordt gevolgd.
Sem ziet een paar schoenen die in de winkel moeilijk te vinden zijn. Hij stuurt een DM naar het Instagram-account en krijgt al snel een reactie. "Die jongen reageerde hartstikke positief en leuk. Toen ik hem vroeg of hij foto’s kon sturen van de binnenkant van de schoenen, de zool en de doos, was dat geen probleem. Hij gaf me zelfs zijn KvK-gegevens. Die heb ik niet gecheckt, want alles leek heel betrouwbaar. Ik besloot om 2 paar schoenen bij hem te bestellen voor in totaal € 300."
Zoals de verkoper had gezegd, krijgt Sem een track & trace-nummer van PostNL. Maar het pakket laat op zich wachten! "Ik had nog geen argwaan, want dat Insta-account bestond al een tijdje. Dat had ik gecheckt. Maar omdat het zo lang duurde, heb ik toch nog een keer contact opgenomen. Dat ging een stuk moeizamer." Twee weken later is het Instagram-account uit de lucht. Sem heeft zijn nieuwe schoenen helaas nooit ontvangen.
Samen met zijn ouders heeft Sem aangifte gedaan bij de politie. "Het was toch € 300. Gelukkig kwam ik hierdoor niet in de financiële problemen. Ik baalde wel, maar het is nou eenmaal gebeurd!" Jammer genoeg heeft Sem de fraude niet bij ons gemeld. Daarom kunnen we niets doen. Meld fraude dus ook altijd bij je bank!
Doe bij aankoopfraude altijd eerst aangifte bij de politie (voor de strafrechtelijke vervolging). Meld het daarna ook bij ons. We gaan dan ons best doen om je te helpen. Goed om te weten: onder bepaalde voorwaarden kun je de naam en adresgegevens van de oplichter bij ons opvragen en een rechtszaak starten. Meld fraude dus altijd, ook als je twijfelt. Zo help je mee om oplichters te ontmaskeren en valse websites uit de lucht te halen.
Jongeren zijn veel vaker slachtoffer van aankoopfraude dan volwassenen. Vorig jaar zelfs 1 op de 13! Uit onderzoek onder 15- tot en met 17-jarigen blijkt dat ze minder gevaren zien. Ze weten weinig van de risico’s van online oplichting en maken zich er geen zorgen over. Het lijkt er dus op dat jongeren fraude voor lief nemen. Maar fraude is nooit normaal! Praat met elkaar over veilig bankieren en maak je kind(eren) bewust van de risico’s. Word je kind toch slachtoffer van fraude? Moedig het dan aan om aangifte te doen bij de politie en de fraude ook bij ons te melden.
Tegenwoordig shoppen we veel online. Dat weten fraudeurs ook en dus slaan ze toe via sociale media en nepshops. Lees deze tips die je helpen veilig online te shoppen.
Emma is 17 jaar en heeft een oorpiercing laten zetten. Ze kocht een zoutoplossing in een nepwebshop en werd slachtoffer van aankoopfraude. Emma vertelt: "Ondanks dat m’n moeder me heeft geleerd dat je altijd moet checken of een webshop betrouwbaar is, heb ik het toen niet gedaan."
Shanti is een 19-jarige studente. Ze heeft meerdere bijbaantjes om geld te verdienen. Als extraatje mag ze de jas van haar oma verkopen. Shanti is opgelicht via Marktplaats. Ze deelt haar verhaal omdat ze het achteraf een stomme actie vindt van zichzelf.
Dit is Larissa, 28 jaar. Ze kocht dure laarzen in een nepwebshop en werd slachtoffer van internetfraude. Larissa vertelt: "Ik zei altijd, dat gebeurt mij toch niet. Maar ze kunnen alles zo goed namaken dat het echt lijkt. De reviews waren vol lof over de goede service. Ik dacht echt, dat zit wel goed."